Hopp til hovedinnholdet
24. oktober 2017

Fagbrev gir tryggere ansatte i barnehagene – et fantastisk samarbeidsprosjekt

Jeg har lyst til å fortelle dere om et prosjekt fra Vadsø. Jeg var der i begynnelsen av oktober i forbindelse med et samarbeid mellom Vadsø kommune og Opplæringskontoret i Finnmark.

Fagansvarlig - Helsefag

Vadsø kommune og Opplæringskontoret i Finnmark har igangsatt en gruppe praksiskandidater i Barne- og ungdomsarbeid. Målet er fagbrev. Det blir finansiert av Fylkesmannen, i tillegg til en egenandel fra deltakerne, samt at kommunene som deltakerne kommer fra, dekker utgifter til vikarer under samlingene. 

NKI har ansvaret for det pedagogiske innholdet. I utgangspunktet er vårt opplegg et nettkurs. Men, i dette tilfellet, har vi spesialtilpasset kurset med å tilby stedbaserte samlinger i tillegg til oppfølging av lærer og innleveringer på nett. Så derfor var jeg i Vadsø. Dette prosjektet handler om samarbeid, vilje og mestring.

Samarbeid

Det handler om samarbeid og at sammen er vi sterke. At aktuelle aktører i barnehagesektoren har blitt enige om et kompetansetiltak de vil prioritere og at Opplæringskontoret for offentlig sektor i Finnmark satte i gang med å samle gode krefter. Fra Fylkesmannen, som bidro til å legge til rette for samarbeid. Til Vadsø kommune, som stilte bystyresalen i Rådhuset til disposisjon for samlingene. Til alle arbeidsgivere som har ansatte blant deltakerne. Som har leid inn vikarer og vist at de satser på fagutvikling. Til de to styrerne som kom innom for å se og hilse på oss. Til kommunalsjefen som flere ganger stakk hodet inn i løpet av samlingen for å sjekke at alt var i orden. Til teknikerne som hjalp til med å få på plass lyd/bilde overføring til Lakselv og Båtsfjord. Til prosjektleder fra Opplæringskontoret som administrerte det hele med varm, klok og dyktig hånd. Og til slutt til de 15 studentene, som hver for seg, og med ulik motivasjon, har valgt å bruke tid på dette.

Vilje

Det handler om vilje. Vilje til å sette seg på skolebenken igjen etter 5-10 kanskje 20 år. Til å gå inn i ukjent terreng, bli kjent med nye begreper som PrivatistWeb, Vigo.no og Linki. Til å utsette seg for utfordringer knyttet til PC, levering av innsendingsoppgaver og kommunikasjon med lærer og medstudenter på nettet.  Til å være aktiv deltaker på samlingen. Til å tørre å dele den enorme erfaringen og kunnskapen med hverandre. Til å delta i diskusjoner, reflektere og diskutere.

Det handler om vilje fra arbeidsgiver og fylke, til å tørre satse på kompetanse. Være i forkant i møte med økte krav til pedagogisk utdanning.

Mestring

Og det handler om mestring. Opplevelsen av at kunnskapen er der. Den må bare kobles på de riktige knaggene. Lære å sette ord på den kunnskapen som kan hentes fra erfaringene. Skrive den ned, strukturere den og koble den mot teori. For kunnskapen er der! Som en student sa til meg i Vadsø: «Æ ante ikke at æ kunne så mye!».

Dette er en hyllest til dere alle!

Til Fylkesmannen i Finnmark som tørr å sette kompetanseheving på dagsordenen. Som er fremtidsrettet og ser mulighetene som ligger i å formalisere en kunnskap som allerede fins der ute hos ansatte i de enkelte barnehagene. Til Opplæringskontoret som fanger opp behovene og sentrale føringer og velger å initiere et prosjekt knyttet til fremtidens kompetansebehov- og krav. Som legger til rette for at praksiskandidat-studiet oppleves som gjennomførbart. Og som setter av tid og ressurser til å koble på samarbeidspartnere, knytte kontakter og legge til rette for et godt studieløp og ivaretakelse av involverte parter. Til de aktuelle kommunene og styrerne i de barnehagene som praksiskandidatene kommer fra. Dere har laget rom for denne muligheten til deres ansatte.

Sist men ikke minst til dere praksiskandidater. Som har grepet denne muligheten og meldt dere på. Som tar dere tid i en hektisk hverdag. Til å møte opp på avtalte samlinger, være tilstede og delta. Som tørr å vise sårbarhet gjennom å erkjenne egen begrensning og usikkerhet ved å måtte ta i bruk digitale verktøy. Fra at rullgardinen datt ned ved snakk om innlevering av oppgaver på nett, var det dere som etter hvert hjalp hverandre.    

Jeg ønsker dere alle lykke til. Og ikke glem hvilken unik kunnskap og erfaring dere har med barn og unge. Kunnskap dere gjennom dette studiet skal bli bevisste på at dere har, og som skal komme barna dere jobber med enda bedre til gode.

Vi i NKI heier på dere!

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk