Hopp til hovedinnholdet
23. april 2018

Fordypningsoppgaven - vårens vakreste eventyr

Fordypningsoppgaven gir deg mulighet til å gå i dybden i et selvvalgt emne fra norskfaget.

Bent Hvale

Produktansvarlig

Fordypningsoppgave i norsk for privatister

Morsommere når du velger selv

I et utdanningsløp må du ofte gjennom stoff som kan være tørt, eller i hvert fall mer krevende enn moro, men av og til kan en oppgave være så spennende at det blir noe du ser tilbake på med glede. For meg var særemnet i norsk et slags høydepunkt på videregående. For en gangs skyld kunne jeg selv velge emne, formulere en problemstilling og gå i dybden i noe jeg hadde genuin interesse for.

Jeg valgte å skrive om Jens Bjørneboe, noe som strengt tatt ikke var så veldig originalt. Nå har jeg ikke statistikk å vise til, men jeg mistenker at Jens Bjørneboe troner helt der oppe på topp blant de mest populære forfattere for særemne på videregående, i hvert fall tror jeg det var slik for kullene i min generasjon.

Når jeg valgte Bjørneboe var det likevel ikke så mye fordi han var populær som særemneforfatter, som fordi han var det nærmeste jeg følte jeg kom det som den gang var min store helt, Jean-Paul Sartre. Vi måtte velge en norsk forfatter, så Sartre selv var utelukket. Tredje år på videregående var midt i min Sartre-periode, jeg leste Væren og intetKvalmen og Frihetens veier, syklet rundt i fiskebensfrakk og hadde runde briller. Jeg manglet bare en god kandidat som min Simone de Beauvoir.

Også privatister må skrive fordypningsoppgave

Kravet om å skrive fordypningsoppgave gjelder alle som skal oppnå kompetansemålene for norsk Vg3 studieforberedende, så er du ikke allerede i gang er det på tide å begynne.

 Hva kan du skrive om?

Et av kompetansemålene i læreplanen i norsk for studieforberedende utdanningsprogram Vg3 er en selvvalgt fordypningsoppgave: «Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov.»

Du må altså ikke nødvendigvis skrive om litteratur, den litterære fordypningsoppgaven er klassikeren, men du kan velge mellom et litterært emne eller et emne hentet fra norskfaget, f.eks. om språk eller kommunikasjon.

Et litterært emne kan være et forfatterstudium, men det kan også være et periodestudium der du fordyper deg i en bestemt periode i litteraturhistorien, eller det kan være et temastudium der du velger litteratur for å skrive om et valgt tema, eksempelvis forholdet mellom kjønnene, utenforskap, identitet eller noe helt annet.

Et norskspråklig emne kan for eksempel handle om språkhistorie, dialekter, sosiolekter, slang, sms-språk eller språk i sosiale medier. Bare for å nevne noe.

Finne en problemstilling

Du skal ikke bare skrive i vei om en forfatter eller et språklig tema, du må spisse oppgaven og finne en problemstilling du skal utforske. Når du skal velge emne og finne en passe konkret og spisset problemstilling, kan det være lurt å rådføre seg med lærer. Det dummeste du kan gjøre er sette i gang med et for stort og ullent formulert prosjekt, eller velge litteratur og begynne å lese uten først ha definert en problemstilling. I verste fall kan bety at du må lese gjennom alt på nytt.

Å sette i gang å lese uten å ha formulert en problemstilling, er som å dra på skogstur, og først når du kommer tilbake bestemme deg for at du har vært på fugletitting. Du har sikkert sett mange fugler på veien, men siden du ikke visste at det var dette du skulle se etter, vil du sannsynligvis ikke ha merket deg alle fuglene du så.

Lykke til med fordypningsoppgaven!

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk