Hopp til hovedinnholdet
29. april 2020

Mona Eek-Jensens beste tips til eksamenstiden

Foredragsholder, Mona Eek- Jensen, holder kurs og foredrag om hvordan man kan jobbe mer effektivt. Hun er opptatt av å ta smarte valg for å få en mer effektiv hverdag, slik at du opplever mestring og stresser mindre. Her er Monas tips til eksamenstiden.

Tips til eksamenstiden | NKI

1. Lag en god plan!

Planlegging er viktig- det gir oversikt, forutsigbarhet, kontroll og følelse av mestring. Sett deg ned, se på pensum, og lag en tidsplan for den tiden du har igjen til eksamen. Det beste er å planlegge uke for uke, og gjerne dag for dag dersom du får til det. Om du har en god plan, har du kontroll på tiden din. Da kan du kose deg med å huke av etter hvert som du blir ferdig med oppgavene. Et godt tips er å bruke de siste dagene før eksamen til repetisjon av det du har lest tidligere, i stedet for å lære deg noe helt nytt.  

2. Ta hyppige pauser!

Ikke tving deg selv til å lese i timevis uten pauser. Forskning bekrefter at den menneskelige hjernen kun kan konsentrere seg i 25 minutter i gjennomsnitt. Etter 25 minutter kobler hjernen av, og man mister fokus og yter dårligere. Et godt tips er å jobbe i 25 minutter, og så ta en 5 minutters pause, der du gir hjernen mulighet til å hvile. Bytt gjerne til en helt annen aktivitet - noe du synes er gøy. Om du gjør dette, vil du kunne yte mye bedre når du går tilbake til oppgaven. Neste råd, er at du bør ta en lengre pause, på for eksempel 30 minutter, etter fire 25-minuttersperioder. For å holde styr på tiden, kan du bruke en stoppeklokke. Teknikken blir kalt Pomodoroteknikken, så du kan jo bruke et tomat-ur om du har et!

3. Ta deg en tur ut dersom du blir overmannet av stress!

De aller fleste studenter kjenner på en følelse av stress i løpet av studietiden. Om føler at du står fast i en oppgave, eller at det er noe du ikke forstår, er det lett å bli stresset. Da er mitt tips å avbryte det du gjør, og finne på noe helt annet. Min erfaring, både som student og som arbeidstaker, er at å komme seg ut, er en super medisin mot stress. Når jeg tar meg en gåtur eller rolig joggetur, klarner ting ofte opp i hodet mitt. Jeg blir roligere og får ofte andre perspektiver.

4. Gjør én ting av gangen!

Eller sagt på en annen måte- styr unna multitasking!  Multitasking er egentlig et ganske misvisende ord- for når vi multitasker gjør vi ikke mange ting på én gang, men vi gjør mange oppgaver rett etter hverandre! Om du sitter og leser pensum, samtidig som du sjekker litt Instagram, og svarer på en chat, er hjernen på alert hele tiden og det gjør at du over tid blir stresset. For å ha kvalitet på det vi gjør, må vi ha fokus på én ting av gangen. Derfor er tipset å legge bort telefonen så du ikke ser den, skru av lyden, og fjern alle andre kilder som kan distrahere deg.

Trenger du flere eksamenstips? Her får du 10 tips til eksamensforberedelsene fra vår eksamensansvarlige, Live.

Lykke til med eksamenslesingen!

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk