Skip to main content
8. oktober 2020

Reiselivsmarkedsføring i koronaens tid

Reiselivsnæringen står i disse dager overfor sine tøffeste utfordringer siden den moderne turismen skjøt fart på midten av forrige århundre. I flere år, har klimaeksperter fortalt oss at vi ikke bør reise, og nå har vi helseeksperter som forteller oss at vi ikke kan reise. Mer enn noen gang har reiselivsvirksomhetene behov for ledere og ansatte med solid kompetanse innen salg og markedsføring.

Reiselivsmarkedsføring i koronaens tid | NKI

Markedsføring handler ikke om å overtale mennesker til å kjøpe noe de ikke har behov for, eller noe som ikke er bra for hverken helse, miljø eller sikkerhet. Det handler om å identifisere menneskers behov, og så komme opp med forsvarlige og lønnsomme produkter som kan dekke disse behovene. Det handler dessuten om å bygge relasjoner med potensielle- og eksisterende kunder, og hjelpe dem til å ta gode og fornuftige valg. I en tid da reisevalgene er svært begrenset, er det spesielt viktig for reiselivsmarkedsførere å forstå denne moderne tilnærmingen til markedsføring.

Nytt kurs – Reiselivsmarkedsføring
Reiselivsmarkedsføring er et rykende ferskt studietilbud som griper fatt i de utfordringer, men også muligheter, som ligger i det å skulle selge reiselivsprodukter i dagens marked. Selv om dette markedet er preget av usikkerhet, er det én ting som er sikkert. Det er at lysten til å oppleve verden- og kjøpekraften til å faktisk gjøre det, sprer seg raskt til stadig flere mennesker verden over. Dette har gitt seg uttrykk i en enestående vekst i næringen frem til i dag. Så snart smittesituasjonen er under kontroll, vil millioner av mennesker atter klø etter å komme seg ut på tur igjen og søke nye eksotiske eventyr - kanskje mer enn noen gang etter å ha vært forhindret i å reise i så lang tid.

Vi må tenke nytt
Av erfaring, vet vi at etterspørselen etter reiselivsprodukter har en særegen evne til å sprette raskt tilbake igjen etter perioder med usikkerhet. Reiselivet vil slå tilbake, men sannsynligvis og forhåpentligvis vil det vende tilbake i andre og mer bærekraftige former enn det som var tilfellet før koronaepidemien. Når det skjer, er det viktig for reiselivsbedriftene og destinasjonene å ha de nødvendige kunnskapene og ferdighetene som skal til for å hevde seg i den harde konkurransen om de nye turistene.

Forstå moderne salg og markedsføring

Enten du er erfaren reiselivsmedarbeider som nå kanskje er rammet av pandemien, eller ung student som søker en fremtidig reiselivskarriere, vil du ha nytte av å forstå mekanismene som styrer moderne salg og markedsføring i reiselivet. 

Nettstudier med fleksibel oppstart
Dette kurset tilbys som fleksible nettstudier. Det betyr at du kan studere hvor du vil, når du vil - i ditt eget tempo. Kurset har studiestart hver dag, hele året. Om du søker i dag, kan du komme i gang allerede i morgen! Meld deg på kurset, Reiselivsmarkedsføring, og gi deg selv et forsprang i en utfordrende, men vanvittig spennende og tilfredsstillende næring.

 

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk