Hopp til hovedinnholdet
10. oktober 2017

Jeg gruer meg til eksamen

Eksamenstid skaper for enkelte studenter mange søvnløse netter og uro. Mange studenter får hvert år profesjonell hjelp for å takle angsten, men mye kan man også gjøre selv.

Lærer i Helse- og oppvekstfag

Jeg gruer meg til eksamen

En student skrev til meg fordi vedkommende grudde seg veldig til eksamen og angret på at hun hadde blitt NKI student. Jeg antar at denne studenten ikke er alene om å kjenne på uro og være engstelig for eksamen.
Mange frykter å bli bedømt. Spesielt å bli oppfattet som inkompetente. En eksamensperiode kan trigge denne frykten. Man er redd for å stryke, dumme seg ut og bli latterliggjort. Bak angsten for ikke å klare eksamen skjuler det seg ofte en større uro. Det er en angst for at konsekvensene av å mislykkes på eksamen vil føre til at man også mislykkes i livet.

Noen har så sterk uro for eksamen at man kaller det eksamensangst. Er man virkelig plaget kan studiet og eksamenstiden bli en ubehagelig opplevelse.
Å være spent og kjenne på uro knyttet til eksamen er ganske vanlig. For noen er det også en positiv opplevelse, fordi det kan bidra til at man forbereder seg og yter sitt aller beste. Noen kjenner på en for stor usikkerhet og angst. De har for store krav til seg selv og dette trigger ofte katastrofetanker.

10 prosent av Norges befolkning lider av en angstlidelse. Det er grunn til å tro at eksamensangsten gjelder for en del flere enn det.

"Angst for angsten" vil si at man ikke lenger bare er redd for hvordan det skal gå på eksamen, men for å få angst på eksamen, og gjerne at det skal synes.

Tips hvis du sliter med eksamensangst:

  • Er du veldig plaget bør du søke profesjonell hjelp hos fastlegen din eller hos psykolog.
  • Alle kommuner har en psykologisk helsetjeneste. Dersom eksamensangsten går ut over lesing eller gir deg problemer med å takle hverdagen, kan du ta kontakt med dem for å få hjelp.
  • Snakk med venner og medstudenter om angsten. Du vil kanskje oppleve at du ikke er alene om utfordringene.
  • Få oversikt over pensumet (studieenhetene) i de aktuelle fagene.
  • Sett opp en disposisjon over hvordan du vil komme gjennom alle emnene.
  • Hold tankene om selve eksamensdagen unna.
  • Informer nettlæreren din om utfordringene dine og spør læreren om det er noe du lurer på.
  • Lag deg en oversikt over emnene de siste dagene før eksamen.
  • Se over alle innsendingsoppgaver og tilbakemeldingene fra nettlærer.
  • De siste dagene før eksamen er det på tide å legge bøkene til side, eller bare lese litt.
  • Gjør avspenningsøvelser. Gå en lang tur og lytt til favorittmusikken din. Vær litt ekstra snill mot deg selv!
  • Har du skriftlig eller muntlig eksamen kan det være lurt å oppsøke og bli kjent med eksamenslokalet på forhånd.
  • Alle som har spesielle behov kan søke om å få tilrettelagt eksamen ved NKI Nettstudier. Send inn dokumentasjon fra lege/spesialist.

På selve eksamensdagen:

  • Vær tidlig ute og finn deg en god plass.
  • Ta deg tid til noen rolige minutter, senk skuldrene, pust godt med magen og finn roen i deg.
  • Si til deg selv at du slapper av og at du klarer deg fint.  
  • Når du får oppgaven kan du sitte et minutt eller to før du kaster deg over den. 
  • Ikke bli stresset om de andre har begynt å skrive.
  • Gå rolig gjennom oppgaveteksten.
  • Sitt gjerne tiden ut. 
  • Ta mange pauser, og ha med nok av mat og drikke…og gjerne en sjokolade.

Lykke til på eksamen! Dette klarer du fint!

Kilder:
Psykologtidsskriftet

 

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk