Hopp til hovedinnholdet
4. september 2017

Motivasjon

«Utsett ikke til i morgendet du kan gjøre i dag»…. Enklere sagt enn gjort? 

Lærer i Helse- og oppvekstfag

Et blogginnlegg om student motivasjon

Det er en kjent sak at treningsstudioene er fulle av nye medlemmer etter juleferier og sommerferier. Salene er fylt opp med ivrige, glade og topp motiverte mennesker. Etter et par måneder begynner det å tynnes ut i rekkene og det blir romsligere i treningssalen. Motivasjonen begynner å dale og dårlige samvittighet over manglende innsats kommer. Flere og flere blir «støttemedlemmer» og ergrer seg over egen innsats. Mye av det samme skjer også blant studentene. Hvordan bevare motivasjonen og innsatsen?

«Utsett ikke til i morgendet du kan gjøre i dag»…. Enklere sagt enn gjort?

Motivasjon kan defineres som drivkraften i alt vi gjør. Er man motivert går det meste mye enklere. Motivasjon er likevel ikke bare noe som oppstår av seg selv. Ja, læring er hardt arbeid! Det å lære krever utholdenhet og egendisiplin. Derfor er det en fordel med en plan med ett eller flere mål. 

Det positive er at du kan påvirke din egen motivasjon. Er du bevisst på hva som motiverer deg, kan dette hjelpe deg til å få mer drivstoff til motoren i perioder hvor motivasjonen er lav og du trenger litt påfyll. 

Det er viktig at du har troen på at du kan. Tenk på noe du har klart før, og som du har mestret eller noe som var utfordrende, men som du fikk til likevel. Hva slags tanker hadde du, og hvilke grep gjorde du? Dette kan gi deg tro på at du klarer det denne gangen også. 

Bli bevisst på:

  • Hva gleder deg i hverdagen?
  • Gir du deg selv tid til å oppleve små gleder i hverdagen?
  • Når opplever du at du gjør noe fordi du har lyst (indre motivasjon) eller fordi du må (ytre motivasjon)?
  • Hvorfor valgte du å begynne på dette studiet/kurset?

Hvordan bedre motivasjonen? 

For å kunne gjøre noe med atferden vår (hvorfor vi gjør det vi gjør), må vi bli bevisst dem. Reaksjonsmønstrene er ofte dypt forankret i oss, og det kan være vanskelig å endre dem. Forsøk å bli bedre kjent med deg selv og din egen motivasjon. 

  1. Bli bevisst tegnene på sviktende motivasjon (dårlig humør, utmattelse, stressrelaterte plager som stramme muskler i nakke/skuldre og lignende). Forsøk å finn årsakene til den sviktende motivasjonen. Hva gjør deg umotivert? Skriv raskt ned - uten å vurdere – hva gjør deg glad og motivert? 
  2. Lag din egen ”verktøykasse” med tiltak du vet virker positivt på deg og hjelper deg til å komme i gang igjen. Det er greit med en pause/et pust i bakken. For noen kan det være musikk, trening, besøk av gode venner og lignende. Men, bestem deg for når du setter deg ned med faget igjen. For å komme i gang igjen er det lurt å tenke tilbake på det du gjorde som du fikk til og tilbakemeldingene fra lærer på innsendingsoppgaver. Lag en plan med konkrete, realistiske mål på hvordan du skal arbeide videre. 
  3. Reflekter over studiesituasjonen din med jevne mellomrom, ikke bare når det er vanskelig og tungt. Du kan da lettere greie å tolke egne signaler og unngå situasjoner som fremkaller dem, og du vil greie å endre måter å arbeide og lære på. Slik kan du hjelpe deg selv slik at ikke motivasjonen svikter så lett. 

Motivasjon og våre holdninger

Motivasjon er for mange nøkkelen til suksess. Studenter trenger å vite hvordan man skal bli og ikke minst forbli motivert gjennom studiene. 

Har du utfordringer med å motivere deg, så se på holdningene dine. I holdningene dine kan du finne dine største problemer og dine beste løsninger. 

Tankene våre, og da spesielt holdningene, kan virke inn på oppførselen vår. 

Mange av oss har tanker/indre stemmer om seg selv som «trykker oss ned». Disse tankene kan være som programerte lydopptak som spiller om og om igjen i hodene våre. Man tenker: «Ingenting går min vei», «jeg klarer det aldri», «jeg er så dum», «jeg kommer til å dumme meg ut» eller «alle er bedre enn meg» og så videre. 

Vi blir påvirket av vår indre stemme. Idrettsutøvere trener på å unngå negative tanker. En fotballspiller blir god ved å forandre sin «indre stemme» fra «ikke bom på dette skuddet» til «dette er lett». 

Mange av de negative tankene kan stamme fra barndommen. Det kan være alt fra kritiske foreldre til sårende kommentarer fra klassekamerater eller lærer. Vi identifiserer oss med stemmen og utvikler en negativ holdning til oss selv. Alt dette påvirker vår motivasjon til å oppnå suksess. 

Hvordan kan man forandre denne negative spiralen?  Du gjettet riktig. Forandre de negative tankene til POSITIVE tanker! 

Slik skal du tenke: 

Jeg kan klare det. 

Jeg skal gjøre mitt beste og det er godt nok! 

Jeg skal bli mer og mer motivert for hver gode karakter og tilbakemelding jeg får. 

Jeg har mye å være stolt av. 

Jeg kommer til å glede meg over fremgangen min. 

Trikset er å få disse positive tankene inn i hodet ditt. 

Hvorfor ikke gjøre som «Post-it-geriljaen»?  De baserer seg på å henge opp Post-it-lapper med kroppspositive slagord på speil på skoler, arbeidsplasser, treningssentre, prøverom og andre steder hvor folk ferdes.  Målet er å være en positiv motvekt til alle de negative beskjedene om kropp og utseende vi daglig blir utsatt for. Skriv noen positive tanker om deg selv på gule «post it lapper», på pennalet ditt, på bøkene dine, i kladdeboka. 

.. og husk å alltid hold fokus mot det positive.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk