Hopp til hovedinnholdet
29. mai 2018

Yrkesfaglig fordypning/praksis – en viktig læringsarena

Helse- og oppvekstfag studenter skal ha yrkesfaglig fordypning (praksis). Studentene kan selv velge praksissted og må dokumentere gjennomført praksis hos fylkeskommunen.

Lærer i Helse- og oppvekstfag

helse- og oppvekstfag

Jeg vil påstå at praksis er den viktigste læringsarenaen for helse- og oppvekstfag studenter. Dette er en arena hvor de får testet ut ferdighetene, kunnskapene og refleksjonsevnene sine i møtet med erfarne veiledere og pasienter.

Noen studenter opplever nok at de får en bratt læringskurve når de er i praksis, men føler seg mye tryggere når praksisen er gjennomført.

For at praksis skal bli et sted du trives og ønsker å være, trenger du en dyktig lærer som støtter og veileder deg i riktig retning. Det er også viktig at du gjør en god egeninnsats.

Veilederen skal ta hensyn til deg og tilrettelegge for deg i praksis, om du har behov som tilsier det.

Selv om studentene ikke er en arbeidskraft når de er ute i praksis, er de en god ressurs for avdelingen. Husk at du er høyt verdsatt!

Mange studenter føler seg utrygge og sårbare. De er på et nytt sted, kjenner ikke studentene de skal være i praksis med. Alt er nytt og litt skummelt. Det å bli evaluert og få tilbakemelding kan for noen være en utfordring. Dette blir du vant til, for husk at brukeren og pasienten vil se og evaluere deg hver dag i jobb.

Din relasjon til praksisstedet og veileder er sentral for at du skal bli en faglig dyktig og trygg yrkesutøver. Møter du utfordringer i praksis må du straks ta dette opp med veilederen din.

Tips:

  • Før praksisperioden starter bør du ha tenkt igjennom hvilke forventninger du har til praksisperioden, til veilederen din og til deg selv.
  • Sett deg inn i praksisstedet du skal til. Snakk gjerne med andre som har hatt praksis på samme sted.
  • Avtal gjerne et besøk på praksisstedet på forhånd. Dette viser at du er motivert, og det vil også kunne redusere eventuell nervøsitet.
  • Introduser deg selv for de andre i teamet.
  • Del dine læringsmål med veilederen din. Fortell hva du er usikker på og ønsker å lære mer om.
  • Vær ydmyk og ha selvinnsikt (vær åpen om det du ikke kan).
  • Spør om alt du trenger å vite. Husk at rollen din er å lære.
  • Vær stadig på utkikk etter nye læringsmuligheter. Spør om å få være med.
  • Snakk med pasientene/brukerne. Ofte kan de gi deg mer læring enn du kan få ut av pensumlitteraturen.

Lykke til i praksis!

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk