Hopp til hovedinnholdet
16. september 2013

MOOC til Norge

Her kommer en oppsummering fra konferansen «MOOC til Norge», som gikk av stabelen 10. september på Universitetet i Oslo (UIO). 

Administrerende direktør, NKI Nettstudier

Konferansen var fulltegnet i løpet av kort tid, som sier noe om interessen. Dette viser videre at MOOC bølgen har nådd Norge for fullt, men enda er det kun to av de offentlige institusjonene her i landet som så smått har prøvd seg på å legge ut et enkelt kurs.

MOOC er et ungt begrep som enda er i støpeskjeen, og som først ble presentert i 2008. Fokus er deling i en strukturert setting. Forbokstavene står for «Massive Open Online Courses».

På verdensbasis har cirka 4.5 millioner tatt et MOOC kurs hos Coursera så langt i 2013. Coursera tilbyr kurs fra anerkjente universitet, og de setter selv en standard og sikrer kvaliteten på det som leveres. Lars Oftedal, IT direktør ved UIO Utdanningsrevolusjon, trekker i sitt åpningsinnlegg frem begreper som: demokratisk potensial samt trussel mot UH sektor. Hvordan vil MOOC påvirke høyere utdanning?

Arne Krokan, professor hos NTNU var den første i Norge til å legge ut et av sine egne kurs, han snakker om ny delingsøkonomi, og utvikling av personlige læringsnettverk. Hvordan endrer teknologi læring? Vil dette legge grunn for å tenke pedagogikk i et nytt perspektiv? Han mener at vi ikke kan stenge MOOC ute og late som det går over. Enda mangler de aller fleste av institusjonene logistikken og evnen til å distribuere dette raskt nok. Selv brukte han 3 mnd på å legge ut et kurs. Hans appell allikevel er: Ta deg en MOOC!

June Brevik, Learning Lab ved BI stilte i sitt innlegg spørsmål om: Utfordrer MOOC elfenbenstårnene?  Skal alle få tilgang til den samme kunnskapen, eller skal det være forbeholdt eliten og de med rett kompetanse? Er MOOC produksjon eller reproduksjon?

Frode Arntzen fra Bibsys trakk i sitt innlegg inn dette med gratis begrepet, «Er globale løsninger svaret på våre behov». Det oppleves gratis for studenten, men det koster å lage det. Hvem skal betale?

Paul Chaffey, administrerende direktør i Abelia, snakket om at det gjelder å følge med. Han trekker inn Kodak, som egentlig selv hadde løsningen og mulighetene men gikk konkurs. De fant opp teknologi som ødela deres egen forretningsmodell.

MOOC vil forandre undervisningen. Vi må forbedre oss ved å gjøre ting enkelt og tilby gode tjenester. Han mener dagens universitet og høgskoler er gode på innhold, men for dårlig på distribusjon. Han mener at de som er gode på distribusjon finnes allerede.

Karoline Klever, som selv har vært student på to Coursera kurs spurte innledningsvis om: Hvorfor velger så mange å ta MOOC kurs?

De har fått 1 millioner brukere på fire mnd. Hun mener noen av grunnene er:

  • Lavterskel for påmelding og avmelding
  • Ingen søkeprosess og ingen bindinger
  • Tilgjengelighet, hvor man enkelt kan laste ned en video, og bruke for eksempel bussturen på vei til jobb for å se på denne
  • Det er effektivt, og det aller viktigste er at det foregår på studentenes premisser.

Hun mener at dette allikevel ikke betyr at det tradisjonelle universitetet er truet. I en undersøkelse kommer det frem at hele 60 % svarer at de har meldt seg på av personlige grunner, 23 % studiesammenheng og 17 % jobbsammenheng. Er det da noe trussel? Ikke slik det ser ut nå.

Hvorfor er da universitetene med på leken?

  • Markedsføringsaspektet
  • Moderniseringen(lage det nettvennlig)
  • Kan gi smakebit på noen av de mest solgte kursene, men ikke hele varen. Det betyr at man ikke får studiepoeng, men man har muligheten til å skaffe seg det ved å betale.

Hva er bra med MOOC?

  • MOOC fører til at fleksible utdanninger får større legitimitet.
  • Kvaliteten på forelesningene og foreleserne må skjerpes. Alt blir synlig.
  • Fokuset settes i større grad på pedagogikken, og ikke lenger kun teknologien.

Vi deler gjerne vår erfaring med nettbasert utdanning til de som vil starte med MOOC.

Wenche Halvorsen

Administrerende direktør, NKI Nettstudier

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk