Hopp til hovedinnholdet
28. april 2016

NKI lanserer NOKUT-godkjent 1/2 åring fagskole i resepsjonsledelse

Å arbeide i resepsjonen har endret seg og er fremdeles i endring. Det er lenge siden det var nok å kunne dele ut nøkler, være serviceinnstilt, samt beherske inn- og utsjekk av gjester.

I dag er oppgavene mer komplekse. Bruken av Revenue Management for å definere priser, samarbeid med eksterne aktører og generere salgsinitiativer på tvers av avdelingene, i tillegg til resepsjonens aktive rolle i gjennomføringen av disse, er blitt helt sentrale arbeidsoppgaver innen resepsjonsledelse.

Det er heller ikke lenger slik at man kan begynne som servitør og arbeide seg opp til direktør i løpet av noen år uten utdanning. De tidene er forbi. I dag er den vanlige veien til en lederkarriere innen hotell blitt lik de fleste andre bransjer; man trenger høyskoleutdanning innen hotell i Norge eller utlandet. Men denne veien å gå vet vi ikke passer inn i livssituasjonen til alle. Mange med fagbrev som resepsjonsmedarbeidere eller med tilsvarende realkompetanse har ikke mulighet til tidkrevende skolebaserte utdanningsløp.

NKI har derfor laget et studium tilpasset et reelt bransjebehov: en kort yrkesrettet nettbasert utdanning tilpasset deltid som kan tas i bruk uten ytterligere opplæring enn en bedriftsintern introduksjon og det positive i at muligheten til å studere i eget tempo, gjerne i kombinasjon med full jobb gjør studiet mulig for mange. Med riktig erfaring fra hotell, forutsatt personlig egnethet, vil da resepsjonslederjobben være innen rekkevidde. Studiet består av 3 emner. Du starter med ledelse, økonomi og markedsføring. Dette er den merkantile grunnutdanningen. Som resepsjonsleder skal du samhandle med hotellets øvrige ledelse og forståelse for de generelle ledelsesfagene er nødvendig. Deretter fordyper du deg i Front Office Management som er resepsjonsledelse. Fokus her er resepsjonens rolle som hotellets nervesenter og selve generatoren til å bidra til hotellets omsetning og som møteplass. Studiet avsluttes med Revenue Management. Her lærer du om hvordan man prissetter hotelltjenester

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk