Hopp til hovedinnholdet
22. juli 2013

Sosiale medier – et verdifullt pedagogisk verktøy?

Sosiale medier inkluderer plattformer som muliggjør interaktiv kommunikasjon og dialog gjennom deling av interaktivt webinnhold. Innholdet kommer i ulike formater som tekst, video, bilder, pdf og audio. Man kan lære alt mulig gjennom sosiale medier i dag, og The British Council er et eksempel på dette. De har over 1, 281, 245 likes på facebook, og bruker sine facebooksider til å lære folk engelsk. På YouTube kan man lære alt fra hvordan man spiller en gitar til hvordan man bruker excel. Læringsmulighetene er uendelige! Sosiale medier er med på å gjøre informasjon lett tilgjengelig og er en kommunikasjonsplattform som engasjerer sine brukere og gir muligheten til sanntidskommunikasjon.

Er sosiale medier et verdifullt pedagogisk verktøy?

De fleste unge mennesker bruker sosiale medier aktivt i dag, og det er en bra plattform for å nå ut til, og kommunisere med de unge på. Derfor har noen skoler begynt å bruke sosiale medier som pedagogisk verktøy. Det er et slagkraftig verktøy man kan bruke for å dele informasjon og engasjere ungdommer på. Men har sosiale medier en plass i skolen? Er sosiale medier et verdifullt pedagogisk verktøy?

Noen skoler har begynt å bruke facebookgrupper til å kommunisere og dele informasjon med studentene. Her kan gruppemedlemmene raskt dele filer, lenker, informasjon og filmer med hverandre. Man kommuniserer i sanntid og man får varslinger når noen legger ut informasjon. Det samme gjelder Twitter. Noen lærere bruker Twitter til å dele lenker, kvitrer opplysninger til klassen og legger ut informasjon om oppgaver. Studenter bruker også egne blogger for å skape diskusjon og dele informasjon om relevante tema.  Ved bruk av blogg får man mulighet til å skape debatter, og man får anledning til å kommentere hverandres tema.

Professor Arne Krokan som er spesialist i «teknologi, kommunikasjon, organisasjon og samfunn» ved NTNU mener at sosiale medier er en arena for felles diskusjon og at det gir elevene mulighet til å bli sine egne lærere. I et intervju med Aftenposten og Universitetsavisa.no påpeker Krokan at sosiale medier bidrar til å skape sosial samhandling, og det blir enklere å dele. Derfor må lærerne ta i bruk sosiale medier slik at læreprosessene blir mer interessante og engasjerende.

Noen er bekymret over at sosiale medier i skolen kan invadere både studenters og læreres privatliv, og at det kan oppstå arenaer for nettmobbing. I tillegg til dette er det spørsmål rundt sikkerhet. Men selv om det finnes bekymringer rundt dette, er det mulig å unngå slike problemer ved implementering av trygge og sikre retningslinjer for både lærere og elever. Lærere kan for eksempel sette opp en profesjonell profil som brukes for å kommunisere med studentene, men de bør ikke være for påtrengende i studentenes privatliv.

Dagens generasjon vokser opp i en digital kultur hvor man bruker sosiale medier til deling av interaktivt innhold, og det er på nett de unge deler sine tanker og opplevelse med venner og bekjente. I et intervju med Universitetsavisa.no påpeker professor Arne Krokan at det er svært viktig at lærere også tar del i den digitale utviklingen, slik at de kan få en forståelse av hvilken verden elevene lever i.

Med riktige retningslinjer er sosiale medier et verdifullt verktøy som kan brukes i skolen. Det er med på å engasjere studentene, og gir dem mulighet til å være sine egne lærere. Sosiale medier skaper gode interaksjoner, og tilbyr oss helt andre måter å lære på, sammenlignet med tidligere.

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk