Hopp til hovedinnholdet
10. juli 2013

Spiller seg til bedre læring

Et norskutviklet læringsspill skal hjelpe skoletrette videre med høyere teoretisk utdanning.

For rundt to år siden oppstod ideen om å lage et læringsspill rettet mot høyere utdanning. Valget falt på å lage et spill som skal gjøre det enklere for bilmekanikerlærlinger å lære seg faginnholdet som kreves for å utføre en EU-kontroll.

Utviklingen startet med spilldesignerne Kim Nilsen og Leonardo Chavez som utviklet selve designet for spillet som deres bacheloroppgave hos NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høyskole).

I 2013 startet den faktiske produksjonen av spillet, da en ny gruppe fra NITH fikk prosjektet som bacheloroppgave. Denne gruppen bestod av 3D-grafikerne Tore Sollid og Alexander Hadler Brady, programmererne Peder Thorup og Kristian Skarseth, og spilldesigneren Anette Olsen. I dag er det Peder Thorup og Tore Sollid som har tatt over produksjonen for å ferdigstille produktet i løpet av sommermånedene.

Hvorfor læringsspill?

Et av de største problemene i utdanning i dag er å få spesielt gutter til å bli interessert i teoretisk undervisning. Ali Carr-Chellman snakket hos TED  (Technology, Entertainment, Design) om hvordan vi må bruke spill til å re-engasjere gutter til læring. Særlig gutter passer mindre og mindre inn i den tradisjonelle undervisningssettingen, noe som gjør at de kan bli lei av skole allerede så tidlig som første og andre klasse. Med dette spillet håper vi på å endre dette, slik at tekstbøker tidvis kan byttes ut med spill. På den måten kan undervisningen også gjøres mer spennende.

For en lærling vil det ikke nødvendigvis være aktuelt å utføre en faktisk EU-kontroll på biler for å øve, men han eller hun må heller lese bøker for å kunne bli flinkere. Simulatoren som er utviklet gjør det da mye enklere for de studentene og lærlingene å lære seg innhold ved å utføre kontrollen og lære av sine feil på en mer intuitiv og realistisk måte.

Spillet

I spillet kan du bevege deg rundt i en garasje der du har tilgang til de verktøyene og ressursene som er nødvendige for å utføre en EU-kontroll. Her utfører man sjekker og kontroller på bilen for å se om alt er som det skal være, og fyller ut kontrollseddelen basert på bilens tilstand. Feilene man finner må vurderes ut fra retningslinjer og bilspesifikke standarder, og føres på seddelen med en tallverdi på samme måte som ved en ekte utføring av EU-kontroll. Når kontrollseddelen er fylt ut, får spilleren tilbakemelding på hvilke eventuelle feil som er gjort og nærmere informasjon om disse, slik at de kan lære av feil de kan ha gjort.

Utviklingen og teoretisk forankring

Tanken bak bachelor-oppgaven var å finne en metode der spill kan fungere som en del av undervisningen i skolen. Vi satte noen krav til utviklingen av spillet basert på den teorien vi fant. Det er viktig at et slikt spill er brukervennlig og at det er enkelt får deltakeren å sette seg inn i. Spillet må være pedagogisk tilrettelagt, og det er viktig at personen som deltar får belønning eller høyere poengsum etter hvor godt den kan læringsinnholdet.

Under utviklingen har vi hatt besøk av lærlinger fra Møller bil-skolen for å teste ut spillet. De har gitt oss tips og tilbakemeldinger på hva de synes om produktet, og hvorvidt simulatoren er realistisk nok.

Ettersom dette er et spill for mekanikere, var det viktig for oss å få fagpersoner til å gi oss tilbakemeldinger på hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes, og om vi har tolket de implementerte testene riktig. Lærlingene syns dette var en bedre måte å lære på, og mente at simulatoren var veldig realistisk laget.

Peder Thorup og Tore Sollid
Studenter, NITH

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk