Hopp til hovedinnholdet
24. februar 2015

Verdens største utdanningsmesse

Er det mulig å forene alle utdanningsinstitusjoner sammen i ett bygg?

Pedagogisk veileder, NKI Nettstudier

Apple, Google, Microsoft, HP, Bill Gates foundation, utdanningsministere, skoleledere, elever, foreldre og teknologi bedrifter var alle tilstede.

I et gigantisk bygg en halv times togtur utenfor London sentrum kan man begeistret gå gjennom utallige stands, med interaktive tavler, gulv og andre touchbaserte produkter og teknologi. Sentralt plassert rundt i bygget er det foredragssaler hvor 450 foredragsholdere kan fortelle (og selge) de nyeste trendene innenfor utdanning og teknologi.

Hva bringer så framtidens utdanning, og hva er trendene?

I løpet av disse 4 dagene ble vi kjent med nye trender og bevisstgjort på andre. «Målrettet pedagogikk», «personalized education» og «the age of technology» var noen termer vi fort ble kjent med. Google for education, Microsoft og HP viste alle frem sine nye chromebooks og tablets tilpasset det moderne klasserommet. Disse produsert kun til skolebruk med masse lærings-/trainingsapper. Innhold med fokus på undervisning, progresjon og analyser for både lærere, elever og foreldre. Alt dette et steg mot «personalized education».

John Couch (Apple`s vice president for education) delte sin visjon når det gjaldt teknologiens rolle for skoler og lærere; 4 faktorer som gir grunnlag for utdanning på nett:

  1. Kreativitet
  2. Relevanse
  3. Engasjere til samarbeid
  4. Utfordrende

Apple spår at i framtiden vil innhold bli gratis og utdanningsinstitusjoner må tilby noe ekstra! Denne utviklingen peker mot en målrettet pedagogikk: «vår oppvoksende generasjon snakker om om teknologi som om det er en naturlig del av omgivelsene», John Couch.

Vi kunne med glede observere en egen «Norwegian corner» som uoffisielt ble kåret til showets fineste.

Apper og widgeter tilpasset utdanning er på full fart inn. Apple, Google og android hadde alle knyttet slike apper til sine systemer – alle med fokus på å forenkle undervisningen, gjøre den mer oversiktlig, mer morsom (gamefication- aktig) og mer personlig.

Å ha en egen LMS (læringsplattform) er svært krevende og krever mye teknologisk kvalitet. Det var mange tilbydere av slike LMS-er, og felles for alle var at de er tilpasset skoler, sosiale medier, interaksjon mellom studenter, ikoner, apps, spill og lignende målrettet mot aldersgruppe og nivå.

Som Vicky Phillips, director of education, Bill & Melinda Gates Foundation, sa det: «for mange teknologiske løsninger blir iverksatt uten å høre på lærerne eller studentene”. Slik blir teknologien et mål – og ikke et verktøy for de som skal bruke det. Vi kunne med stolthet observere at vi er på rett vei med vår egen LMS!

Noen andre sentrale trender:

  • Skoler bør bruke video i større grad for å støtte opp pensum
  • Utdanning bør ikke fokusere på å svare på spørsmål som andre allerede har besvart. Utforskning, kreativitet og nysgjerrighet er nøkkelord i fremtidens pensum
  • Nettbasert utdanning gir muligheten for å inspirere til kreativitet på en annen måte enn tradisjonell utdanning.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk