For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!

Innholdsmarkedsføring, web og analyse

Utdanningsnivå:
Yrkesrettet utdanning og kurs
Pris:
kr 10 000,-
Studietid:
3 måneder
Gjennomføring:
Nettstudier med fleksibel oppstart
Nettstudier med fleksibel oppstart
Innsendinger:
5

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsstrategi som går ut på å produsere innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder.

Lær hvordan du lager og driver en blogg for din bedrift, sammen med kursinstruktør Espen Faugstad.

Du lærer å sette mål, definere målgruppe, lage innholdsstrategi og bruke verktøy som: WordPress, Google Analytics og Mailchimp. Kurset er videobasert og holdes på norsk. 

Læringsmål:

  • Lag nettside
  • Lag innhold
  • Spor trafikk

Programvaren er gratis.

Innholdsmarkedsføring er en strategi for markedsføring som går ut på å produsere innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder.

Lær hvordan du lager og driver en blogg for din bedrift, sammen med kursinstruktør Espen Faugstad.

Du lærer å sette mål, definere målgruppe, lage innholdsstrategi og bruke verktøy som: WordPress, Google Analytics og Mailchimp. Kurset er videobasert og holdes på norsk. 

Studietimer:
4
Innsendinger:
1

WordPress brukes av millioner av nettsider og blogger verden over. I dette kurset lærer du å lage din egen WordPress-baserte nettside. Kursinstruktør Espen Faugstad vil guide deg gjennom prosessen, og hjelpe deg med å få mest mulig ut av WordPress.

I starten av kurset lærer du å installere WordPress på en server. Deretter lærer du å publisere sider og innlegg. Dette omfatter hvordan du legger til tekst, overskrifter, linker, bilder og video. Videre lærer du å installere og ta i bruk WordPress-baserte temaer. Avslutningsvis lærer du å installere WordPress-baserte utvidelser som: Akismet, Google XML Sitemaps, SEO by Yoast, Contact Form 7, Shareaholic, m.m. Programvaren er gratis. 

Studietimer:
5
Innsendinger:
1

Google Analytics er et gratis analyseverktøy fra Google som sporer trafikken fra nettstedet ditt. Google Analytics kan måle salg og konverteringer, gi detaljert innsikt i hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, hvordan de ankom nettstedet, hvilke sider de besøkte og når de forlot nettstedet ditt.

Google Analytics er en effektiv og brukervennlig rapporteringsplattform. Ved hjelp av noen få klikk kan du enkelt velge hvilke data du vil se og analysere. Du kan enkelt forstå hvilke deler av nettstedet ditt som gir gode resultater, hvilke sider som er mest populære, slik at du kan skape den beste brukeropplevelsen.

I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne bruke Google Analytics på en effektiv måte. Du kommer til å lære hvordan man installerer Google Analytics, samt hvordan man bruker Sanntid, Målgruppe, Trafikk, Adferd og Konverteringer. Med denne kunnskapen vil du få full oversikt over styrkene og svakhetene til nettstedet ditt. Programvaren er gratis. 

Studietimer:
9
Innsendinger:
1

Dette er første del av vårt nettkurs som omhandler webutvikling. I denne delen kommer du til å lære hva HTML er, hvorfor det er nyttig og hvordan du tar det i bruk. Kursinstruktør Espen Faugstad vil guide deg gjennom hele prosessen, og i slutten av kurset har du laget din egen nettside ved hjelp av HTML.

I begynnelsen av kurset lærer du å skrive HTML. Dette omfatter hvordan du legger til overskrifter, paragrafer, lister, linker og bilder. Du lærer også hvordan du definerer strukturen til en nettside ved hjelp av HTML. Programvaren er gratis. 

Studietimer:
3
Innsendinger:
1

Søkemotoroptimalisering (også kalt for SEO) er en teknikk man bruker for å øke synligheten til en eller flere sider på internett. Denne teknikken gjør at en eller flere sider får høyere plassering i søkemotorens organiske søkeresultater. I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne søkemotoroptimalisere på en effektiv måte. Programvaren er gratis. 

I starten av kurset lærer du hvordan relevans, autoritet og nettsidens arkitektur påvirker synligheten til en side. Deretter lærer du hvordan man finner, analyserer og implementere nye søkeord. Du lærer også hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking. Videre lærer du hvordan nettsidens hurtighet, struktur og navigasjon påvirker ranking. Avslutningsvis lærer du hvordan inngående, interne og utgående linker påvirker synligheten til en side.

Kursdetaljer

I kapittel 1 lærer du hva søkemotoroptimalisering er og hva søkemotor vektlegger når den avgjør hvilke sider som vises øverst i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvordan relevans, autoritet og arkitektur påvirker ranking.

I kapittel 2 lærer du hvordan man finner ut hvilke type søkeord som det er best å søkemotoroptimalisere en side rundt. Du lærer også hvordan du bør implementere søkeordet på en side. Dette omfatter hvordan du bruker søkeordene i URL-adressen, meta-tittel, meta-beskrivelse, sidetittel, h1, h2, img, href, osv.

I kapittel 3 lærer du hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvorfor søkemotoren nå har blitt smartere og på hvilke måte dette påvirker søkemotoroptimalisering fremover.

I kapittel 4 lærer du hvordan nettsidens hurtighet og serverens stabilitet påvirker ranking. En treg og ustabil nettside vil resultere i svekket synlighet. Det er derfor viktig at nettsiden er rask og stabil. Du lærer også hvordan nettsidens struktur og navigasjon påvirker synlighet. Hvis nettsiden er rotete for mennesker, vil søkemotoren straffe dette med svekket synlighet.

I kapittel 5 lærer du hvordan inngående linker påvirker ranking. Hvis en nettside med høy autoritet og høy relevans, linker til nettsiden din, da vil dette gi økt ranking. Du lærer også hvordan interne linker, utgående linker, aktivitet på sosiale medier og brukersignaler påvirker ranking.

Studietimer:
3
Innsendinger:
1

Introduksjon til blogg

  • Hva er en blogg?
  • Hvordan starte en blogg?
  • Hvorfor starte en blogg?
  • Definere hva du ønsker å oppnå ved å drive en blogg

Målgruppe og teknologi

  • Definere hvem som er bedriftens målgruppe
  • Lage en blogg ved hjelp av WordPress
  • Hvordan bruke temaer
  • Installerer Google Analytics
  • Implementerer funksjoner for sosiale medier
  • Bruker Mailchimp for å sende ut nyhetsbrev

Innhold og SEO

  • Hvordan bruke tekst, bilder, lyd, video og infografikk på bloggen
  • Hvordan søkemotoroptimalisere innhold for økt synlighet på nett

Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen.

  • 1 eksamen á kr 0,-