Skip to main content

Oppdatert info om Covid-19. Les mer.

Fagskole

Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen

Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barns livsmestring og helse. 

Studiepoeng

30

Innsendinger

6

Studietid

Lånekasse­godkjent

Fagskole

Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen

Kr 0,-

Beskrivelse

Opptak for høsten er nå stengt. Vi åpner opp for våropptak 1. november 2020. 

Utdanningene MedLearn tilbyr, passer for deg som ønsker å bygge på tidligere utdanning, eller å formalisere den kompetansen du allerede har.

Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe.

Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 30 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.

Gå til «Opptakskrav» for mer informasjon om hva som skal vedlegges søknaden.

Hvis du ønsker å søke om støtte fra Lånekassen, vær oppmerksom på at du må velge «MedLearn» som lærested. 

Studiet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.

Obligatorisk

Barnehagen som pedagogisk virksomhet - livsmestring og helse Studiepoeng: 10

Emnet vektlegger barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Videre vektlegges temaer som observasjon, dokumentasjon og didaktikk. Emnet har et særlig fokus på arbeid med livsmestring og helse i barnehagen. 

Barnehagens pedagogiske miljøer Studiepoeng: 10

Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i arbeid med livsmestring og helse i barnehagen. Barnehagens skal være et trygt og samtidig utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Emnet har fokus på barns sosiale samspill, lek og vennskapsrelasjoner, og retter oppmerksomhet mot verdien av omsorgsfulle pedagogiske atmosfærer i arbeid med barns trivsel, trygghet, mestring og glede.

Barnehagemiljøet som pedagogisk ressurs Studiepoeng: 10

Emnet omhandler barns psykiske og fysiske helse i møter mellom mennesker og miljø. 

Mer informasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om barnehageprofesjon og profesjonsutøvelse, samt innsikt i lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
  • har kunnskap om begreper, perspektiver, praksiser og diskurser knyttet til barnehagens hverdagsliv og arbeid med livsmestring og helse
  • har kunnskap om observasjon og ulike observasjonsmetoder, pedagogisk dokumentasjon og personvern
  • har kunnskap om didaktiske kategorier og modeller for planlegging, iverksetting og vurdering av barnehagefaglige praksiser
  • har kjennskap til barnehagens eksterne samarbeidspartnere og forstår viktigheten av foreldresamarbeid til beste for barnet
  • forstår barnehagens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdighet

  • kan anvende sin barnehagefaglige kunnskap og kunnskap om barns livsmestring og helse i møte med barn og deres familier?
  • kan bidra i planlegging og gjennomføring av leke- og læringsaktiviteter i samarbeid med annet fagpersonell ved hjelp av ulike pedagogiske og didaktiske metoder og arbeidsformer
  • kan anvende observasjon og varierte dokumentasjoner som refleksjonsverktøy i pedagogisk og didaktisk arbeid med enkeltbarn og barnegruppe
  • kan bistå i å identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til enkeltbarn eller barnegruppe, samt bistå i vurdering og iverksetting av eventuelle tiltak/aktiviteter

Generell kompetanse

  • kan utføre det barnehagefaglige arbeidet i tråd med retningslinjer forankret i barnehagens styringsdokumenter og oppdatert faglitteratur om barn og barndom, her spesielt fokus på arbeid med livsmestring og helse
  • kan identifisere og vurdere tiltak for å støtte barns psykiske og fysiske helse i samarbeid med foreldre og personale
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ivaretar barnehagelovens og rammeplanens retningslinjer og verdigrunnlag
  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som taushets- og opplysningsplikten og personvern

For mer informasjon om studiets innhold, se studieplanen her

Pris

Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet. Selve studiet og eksamensavlegging er derfor kostnadsfritt.

Studiemateriell som pensumlitteratur og pc dekker man selv, men studenten kan ha mulighet for finansiering gjennom bla. lånekassen, kommunen eller fagforbundet.

Mulighet for permisjon med lønn ved eksamen, lesedager, praksis på annet arbeidssted osv, må hver enkelt ta opp med egen arbeidsplass.

Denne utdanningen er godkjent for å søke lån og stipend i Lånekassen, men du kan ikke ta forbehold om støtte når du søker. Derfor bør du sjekke at du er støtteberettiget hos Lånekassen før du søker. Her kan du leser mer om hvordan du søker Lån og stipend i Lånekassen.

Opptakskrav

Formelle opptakskrav

  • Fullført og bestått videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Søker må være minimum 19 år gammel
    Det anbefales minimum ett års yrkeserfaring

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Vitnemål/karakterutskrifter fra videregående opplæring, som utgjør grunnlaget for fagbrevet
  2. Dokumentasjon på oppnådd fagbrev, hvor karakter på fagprøven fremkommer
  3. Eventuell relevant arbeidserfaring i form av attester (kan være relevant når flere søkere ellers stiller likt)

Realkompetansevurdering 

  • Minimum 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring, utdanning eller kurs, med hovedvekt på arbeidserfaring
  • Søker må ved oppstart ha tilegnet seg kompetanse tilsvarende kompetansemålene fra læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift
  • Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå
  • Søkeren må fylle 23 år i opptaksåret

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Arbeidsattester som inneholder stillingsprosent, -varighet (fra-til), stillingstittel og beskrivelse av arbeidsoppgaver.
  2. Dokumentasjon på relevant utdanning/kurs, i form av vitnemål, karakterutskrifter, kursbevis etc.
  3. Dokumentasjon på norskkunnskaper, i form av karakterutskrift, kompetansebevis eller norskprøve. Fyll også ut skjema for vurdering av realkompetanse, som du finner i bestillingsløpet eller her.

Datakunnskaper:
Studiet forutsetter grunnleggende datakunnskaper, nettilgang og skriveprogram. Vi anbefaler at du bruker Microsoft Word.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet over 3 døgn. Eksamen avlegges på fastsatte datoer underveis i studieløpet.

Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent innen eksamen kan avlegges. Du melder deg opp til eksamen via nettskolen. Oppmeldingsfrist er 1 måned før eksamensdato.

All informasjon om eksamen.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk