Hopp til hovedinnholdet

Yrkesrettet utdanning

Salgsteknikk

Salgsteknikk handler om hvordan du systematisk skal kunne planlegge, organisere og gjennomføre målrettet salgsinnsats med utgangspunkt i kundens behov. Begrepet salgsteknikk blir av folk flest ofte forbundet med det selgeren sier til kunden under selve kundemøtet. Å være selger er, som du skal se, mer omfattende en dette.

Innsendinger

2

Studietid

Yrkesrettet utdanning

Salgsteknikk

Kr 8 500,-

Ekskl. eksamensavgift og bøker.

Emner

Innhold

Emnet er bygd opp slik:

  • Selgerens rolle og om hva som skal til for å være en god selger
  • Forarbeidet en selger må gjøre for å kunne bestemme hvilke kunder han/hun skal satse på og jobbe mot
  • Forberedelsene til et kundemøte
  • Hvordan selgeren skal gå frem på selve kundemøtet, dvs. dialogen med kunden (salgssamtalen)
  • Etterarbeidet etter kundemøtet, bl.a. om å utarbeide tilbud, følge opp ordren og leveransen
  • Hvordan selgeren skal følge opp kunden på lang sikt for å oppnå mersalg og kryssalg basert på kundens behov
  • Hvordan selgeren skal planlegge og strukturere salgsarbeidet generelt på årsbasis, og hvilke salgsverktøy som kan brukes
  • Etikk og moral i salgsarbeidet

Obligatorisk

Salgsteknikk

Salgsteknikk omhandler hva det i praksis betyr å selge og hvordan man tilegner seg kompetanse for å arbeide med salg.

Temaer inkluderer å planlegge, organisere og gjennomføre målrettet salgsinnsats med utgangspunkt i kundens behov og kjøpsprosessen. Videre behandles kundemøter og ulike salgsteknikker for å påvirke kundens beslutninger i samsvar med kundens behov. Verbal og ikke-verbal kommunikasjon, og etikk i salgsarbeid.

Mer informasjon

Læringsmål

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om hvilke innsatsfaktorer som påvirker salget
  • har kunnskap om hvordan man skaffer kunder
  • har kunnskap om kundebehandling
  • har kunnskap om kundekontakt
  • har kunnskap om kjøpsprosessen
  • forstår betydningen av- og forskjellene på verbal og ikkeverbal kommunikasjon
  • har kunnskap om behovsavklaring
  • har kunnskap om salgsteknikker
  • har kunnskap om utforming og innhold i tilbud
  • forstår selgerens rolle i virksomheten og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv · har kjennskap til salgsverktøy

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om kundekontakt for å kontakte og skaffe kunder
  • kan bruke kunnskap om kundekontakt og kundebehandling til å forberede kundemøter
  • kan bruke kunnskap om kundekontakt og kundebehandling gjennomføre kundemøter og salgssamtaler
  • kan kartlegge kundens behov og identifisere aktuelle løsninger
  • kan skrive salgsbrev og tilbud
  • kan anvende ulike salgsteknikker i salgsarbeidet
  • kan anvende faglig kunnskap til å håndtere kundeklager
  • kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til salgsarbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for de etiske prinsipper og utfordringer som ligger til grunn for salg og salgsarbeid
  • kan utføre salgsarbeid med utgangspunkt i både virksomhetens og kundenes behov
  • kan bygge relasjoner med kunder, medarbeidere og salgsteam
  • kan utvikle salgsverktøy og rutiner av relevans for salgsarbeidet samt strukturere salgsarbeidet

Finansiering

Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen.

Eksamen

All informasjon om eksamen.

Pris eksamen

  • 1 eksamen á kr 1 950,-

Bokliste

Ved kjøp av studier eller kurs får du kjøpt bokpakken hos haugenbok.no ved å klikke her.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk