For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!


Ofte stilte spørsmål

Få svar på det du lurer på

Vi har samlet de oftest stilte spørsmålene på et sted. De er enkelt delt inn i kategorier slik at du skal kunne finne frem på en god måte.

Fant du ikke svar på spørsmålet ditt?

Skulle du lure på noe som ikke er besvart her kan du kontakte oss på chatten, på telefon 67 58 88 00 eller mail. For studentstøtte: student@nki.no, for gratis studierådgivinging: veiledning@nki.no

Dette kan være av ulike årsaker. Disse er de vanligste:

  • Vi venter på dokumentasjon for å godkjenne at du oppfyller opptakskravene. Dette kan du sende per e-post til post@nki.no
  • Annen betaler har ikke bekreftet at de skal dekke studiet. Annen betaler skal ha mottatt en e-post fra oss der de må gå inn på en link, og fylle ut informasjon slik at vi får sendt vedkommende en faktura.
  • Vi venter på bekreftelse fra NAV om at de skal støtte utdanningen. NAV kan enten sende oss tilsagnsbrevet, eller en e-post med følgende informasjon: hvem de skal betale for, summen, og all kontaktinformasjon for NAV-kontoret, inkludert postadresse og organisasjonsnummer.

Dersom du lurer på noe mer utover dette, ta kontakt med våre studierådgivere på tlf 67 58 88 00. 

  1. Vi anbefaler å bruke nettleserne Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox. Apple Safari fungerer ikke optimalt. 
  2. Du har mottatt en e-post med påloggingsinformasjon fra oss. Finn frem til denne e-posten og noter deg brukernavnet (student-e-post) og passordet. 
  3. Gå til nettsiden www.nki.no
  4. Trykk på knappen "logg inn" 
  5. Et vindu for Microsoft åpnes. Tast inn student-e-posten og passordet ditt
  6. Deretter blir du sendt til "Min side" og kan logge inn i Canvas

For en mer utfyllende forklaring med bilder, kan du følge denne PDF-en.

Husk å lagre både "Min side" og Canvas som favoritter. Ved første innlogging vil du måtte godkjenne retningslinjer for bruk av Canvas før du blir sendt til læringsplattformen. 

Det kan være ulike årsaker til at du ikke får logget inn i Canvas. Her er en liste over ting som ofte løser problemet. Vi anbefaler at du følger PDF-veiledningen som har gjennomgang med bildeeksempler. 

  1. Logg inn med riktig e-post. Pass på at du logger deg inn med student-e-posten. PDF med eksempel på e-posten du har fått tilsendt
  2. Logg inn som gjest ved feilmelding fra Microsoft. Hvis du allerede har en Office-konto, kan det dukke opp en feilmelding når du logger deg inn. Da kan du velge at du skal logge deg på som "gjest" i nettleseren din. Se PDF for nærmere forklaring med bilder
  3. Test en annen nettleser. Nettleserne Chrome, Edge og Firefox er anbefalt. Safari fungerer ikke optimalt for bruk av Canvas.
  4. Sjekk om du har tastet riktig første gangs passord. Dette passordet skal kun brukes første gang du logger deg inn. Last ned og se PDF for å se hvordan du bytter passord
  5. Du logger inn direkte til Canvas-appen eller Canvas-nettsiden. Du har muligheten til å logge inn i Canvas gjennom www.nki.no eller ved å gå direkte til Canvas. Vi fraråder å logge inn direkte gjennom canvas.com. Følg derfor stegene i denne PDF-en for riktig innlogging

 

  1. Last ned Canvas studentappen. 
  2. Skriv "Intendia" under "institusjon". 
  3. Deretter kan du logge deg inn med student-e-posten din og passordet. 

For en mer utfyllende forklaring med bilder, kan du følge denne PDF-en

Vi anbefaler likevel at du bruker vanlig innlogging via "Min side" når du er på PC-en. Dette er fordi "Min side" inneholder mye viktig informasjon som du ikke må gå glipp av. 

Du melder deg på via våre nettsider, ved å trykke på den oransje påmeldingsknappen som er nederst på høyre siden under hver kursinformasjon. Etter bestillingen er gjennomført mottar du en e-post med informasjon om pålogging. 

Dette avhenger av hvilket studium du søker på.

Les mer om opptakskrav her

Ved opptak på en av våre fagskoler sender du inn vitnemål på fullført videregående skole eller fagbrev. Dersom du søker med realkompetanse må du sende inn dokumentasjon på at du oppfyller kravet om tre års relevant arbeidserfaring. Vi trenger arbeidsattester med beskrivelse av arbeidsoppgaver, stillingsprosent og ansettelsens tidsrom. 

Alle våre studier har en fleksibel oppstart og det er ingen fastsatt søknadsfrist. Du kan søke når som helst. 

Som student, benytter du din private datamaskin når du studerer hos oss. De fleste datamaskinene skal fint klare å kjøre programmene som blir brukt så lenge det ikke er Chromebook eller nettbrett. 

Om du tenker å skal skaffe deg ny datamaskin, anbefaler vi følgende spesifikasjoner: 

OBS! Husk, du kan alltids vise denne oversikten til de i butikken, så vil de hjelpe deg med å finne riktig match.  
 
OS: Windows 10 (64 bit) 
CPU (prosessor): 2GHz, 64-bit multicore (minimum. 7. generasjon) – eller tilsvarende 
RAM: 8 GB 
Wi-Fi 5 
HDD: SSD 256 GB 
GPU: Relevant for utdanninger som benytter Adobe CC. Se Adobes anbefalinger. 
Chromebook og nettbrett støttes ikke.  

Studiemateriellet er ikke inkludert i studieavgiften som er oppgitt på nettsidene våre. Det må bestilles separat. Etter at du har meldt deg på studiet, vil du få tilgang til Canvas, vår læringsplattform. Der finner du en emneoversikt som gir informasjon om anbefalt og obligatorisk pensum. 

Prisene varierer avhengig av hva du velger å studere. Du finner prisene på hver enkelt studiet/kurs under «Pris». 

Ja, det kan du. Vær oppmerksom på at eksamensdatoen og eksamenstidpunktet må være det samme som i Norge.

Les mer om eksamen her. 

Du kan sjekke med bokhandlere på nettet: Det finnes mange bokhandlere som tilbyr et bredt utvalg av lærebøker på nettet, og du kan enkelt bestille bøkene du trenger fra disse nettstedene. Sjekk for eksempel med Amazon, Adlibris, Ark.no eller Tanum.no, avhengig av hvor du befinner deg og hva slags bøker du leter etter. Bookies.com.no og finn.no er fine nettsider hvor du kan kjøpe bøker brukt. 

Ja, det kan du gjøre. Du får utvidet din betalingsfrist ved å ta kontakt med vår fakturaleverandør Riverty (tidligere Arvato). Kontaktinformasjon finner du på din faktura. 

For å løse dette må du kontakte vår fakturaleverandør Riverty (tidligere Arvato). Kontaktinformasjon finner du på mottatt faktura. Husk å dobbeltsjekke fakturaen før du tar kontakt med vår fakturapartner. 

Ifølge lov om angrerett kan du returnere en bestilt vare innen 14 dager fra mottak uten å oppgi noen grunn. Når du bestiller et nettstudium hos oss har du 14 dagers angrerett.

Ønsker du å benytte deg av angreretten må du fylle ut og returnere angrerettskjema, som ligger som et vedlegg i bestillingsbekreftelsen din.