For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!

Digital markedsføring komplett (del 1, 2 og 3)

Gjennomføring:
Nettstudier med fleksibel oppstart
Nettstudier med fleksibel oppstart
Pris:
kr 19 550,-
Studietid:
6 måneder

Dette kurset består av pakkene Digital markedsføring del 1, 2 og 3. Digital markedsføring del 1, er en pakke videokurs som dekker de fire viktigste Google-verktøyene du bør beherske når du jobber med digital markedsføring. Digital markedsføring del 2, er en pakke videokurs laget spesielt for deg som ønsker å lære alt om hvordan man markedsfører på Facebook, Instagram og Linkedin. Digital markedsføring del 3, er en pakke videokurs som dekker sentrale teknologier og teknikker du bør beherske når du jobber med digital markedsføring.

Du lærer å spore besøkende og måle konverteringer med Google Analytics, lage annonser som skaper resultater med Google Ads, administrere sporingskoder med Google Tag Manager og påvirke hvordan en nettside indekseres med Google Search Console.

Du lærer hvordan du øker rekkevidde på statusoppdateringer, hvordan du lager en kampanje, definerer en målgruppe, velger et budsjett, designer en annonse, gjennomfører en A/B-test, måler konverteringer, og veldig mye mer.

Du lærer også å lage en profesjonell nettside med WordPress, øke synligheten til én eller flere nettsider med søkemotoroptimalisering, designe vakre nyhetsbrev med Mailchimp og lage effektive landingssider som skaper virkelige resultater

Programvaren er gratis og det kreves at du har din egen nettside.

Google Analytics er et gratis analyseverktøy fra Google som sporer trafikken fra nettstedet ditt. Google Analytics kan måle salg og konverteringer, gi detaljert innsikt i hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, hvordan de ankom nettstedet, hvilke sider de besøkte og når de forlot nettstedet ditt.

Google Analytics er en effektiv og brukervennlig rapporteringsplattform. Ved hjelp av noen få klikk kan du enkelt velge hvilke data du vil se og analysere. Du kan enkelt forstå hvilke deler av nettstedet ditt som gir gode resultater, hvilke sider som er mest populære, slik at du kan skape den beste brukeropplevelsen.

I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne bruke Google Analytics på en effektiv måte. Du kommer til å lære hvordan man installerer Google Analytics, samt hvordan man bruker Sanntid, Målgruppe, Trafikk, Adferd og Konverteringer. Med denne kunnskapen vil du få full oversikt over styrkene og svakhetene til nettstedet ditt. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Google Adwords er et annonseverktøy fra Google, der hvem som helst kan gå inn og by på annonseplass knyttet til spesifikke søkeord. Uavhengig om du ønsker å tiltrekke deg nye kunder eller få tidligere kunder til å returnere til nettstedet ditt, vil Google AdWords hjelpe deg med å nå målene dine.

Med Goole AdWords kan du enkelt nå ut til potensielle kunder på relevante sider over hele internett. Det er ingen faste utgifter knyttet til bruk av Google AdWords og du bestemmer selv hvor mye du er villig til å betale for et klikk på annonsene dine. Dette gir deg full kontroll over utgiftene.

I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne bruke Google AdWords på en effektiv måte. Du lærer hvordan Google AdWords er organisert, hvordan du lager en tekstannonse, bildeannonse og videoannonse, i tillegg til hvordan du lager en remarketing-kampanje og sporer konverteringer. Med denne kunnskapen vil alt ligge til rette for at du skal kunne slå konkurrentene dine og oppnå suksess på nett. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Google Tag Manager (GTM) er en ny gratistjeneste fra Google som gjør det enklere å håndtere brukersporing, kampanjesporing, remarketing og diverse andre javscript-baserte koder. Google Tag Manager gir økt fleksibilitet og kontroll ved å gjøre det mulig å samle alle kodene på en plass.

I kurset kommer Espen Faugstad til å vise hvordan du installerer og tar i bruk Google Tag Mananger på egen nettside. Du lærer hvordan du installerer og tester at Google Tag Manager er riktig installert. Videre lærer du å importere koder fra: Google Analytics, Google Adwords, Facebook, Hotjar + mer. Avslutningsvis lærer du å styre hvor de forskjellige kodene skal kjøres ved hjelp av Triggers. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Google Search Console er en gratis tjeneste fra Google, som gjør det mulig å observere og påvirke hvordan Google indekserer nettsiden din. Kursinstruktør Espen Faugstad vil guide deg gjennom programmet, og lære deg alt du trenger for å kunne bruke Google Search Console på en effektiv måte.

I starten av kurset lærer du hvordan man kobler nettsiden din til Google Search Console. Du lærer også hvordan man bekrefter at man eier nettsiden som er lagt til. Deretter lærer du hvordan man bruker Søkeutseende og Søketrafikk. Avslutningsvis lærer du hvordan man bruker Google-indeks, Gjennomsøk og Sikkerhetsproblemer. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Det blir stadig vanskeligere å få oppmerksomhet på Facebook. I 2012 klarte en gjennomsnittlig Facebook-side å nå 16% av følgerne sine. I 2014 var dette tallet redusert til 6%. I dag er tallet sannsynligvis enda lavere.

I dette kurset lærer du å drive en Facebook-side, enten det er på vegne av en bedrift eller organisasjon. Kursinstruktør Espen Faugstad kommer til å hjelpe deg med å få mest mulig ut av din Facebook-side. Dette omfatter hvordan du skaper dialog og engasjement, hvordan Facebooks algoritmer fungerer, hvordan du publiserer og tilpasser statusoppdateringer, hvordan innsikt fungerer. m.m. Programvaren er gratis

Innsendinger:
1

Lær hvordan man lager, publiserer og administrerer annonser på Facebook, enten det er til eget formål, eller på vegne av andre. Kursinstruktør Espen Faugstad vil lære deg alt du trenger for å få maksimalt ut av annonseverktøyet til Facebook.

Du lærer også hvordan man gjennomfører en A/B-test, hvor formålet er å konverteringsoptimalisere annonsene dine (hemmeligheten bak høy ROI). Du lærer også hvordan man bruker remarketing og konverteringssporing. Kort oppsummert, alt du trenger for å skape gode resultater for bedriften din gjennom effektiv og målrettet annonsering på Facebook. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Kanvas er en interaktiv mobilopplevelse på Facebook hvor bedrifter kan fortelle historier og informere om produkter eller tjenester. En Kanvas kan bestå av tekst, bilder, illustrasjoner, bildekaruseller, videoer og knapper. Det er mange grunner til å bruke en Kanvas. De lastes inn automatisk, de åpnes i fullskjerm og de er interaktive. Kort fortalt gjør de det mulig å nå ut til en målgruppe på en engasjerende og interaktiv måte.

I dette kurset vil Espen Faugstad lære deg hvordan du lager en Kanvas på Facebook. Du lærer hvordan man skisser en Kanvas ved hjelp av penn og papir. Du lærer også hvordan man lager en Kanvas-mal. Avslutningsvis lærer du hvordan man lager og publiserer en Kanvas basert på en Kanvas-mal. Velkommen til Kurs i Facebook: Kanvas (2017). Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

I dette kurset lærer du hvordan din bedrift eller organisasjon kan bruke Instagram for å nå ut til flere potensielle kunder. Kursinstruktør Espen Faugstad guider deg gjennom hele prosessen og hjelper deg med å få mest mulig ut av din Instagram-profil.

I starten av kurset lærer du hvordan man lager en konto på Instagram. Deretter lærer du hvordan man bruker applikasjonen. Videre lærer du hva man kan gjøre for å skape engasjement og dialog med følgerne sine på Instagram. Avslutningsvis lærer du hvordan man publiserer bilder og video på Instagram, legger til bildetekst og emneord + mye mer. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk med over 567 millioner medlemmer verden over. LinkedIn har circa 1,1 millioner norske medlemmer, og kan derfor potensielt bli en god markedsføringskanal for din bedrift eller organisasjon.

I dette kurset lærer du å annonsere på LinkedIn. Du lærer å lage annonser, definere en målgruppe, velge et budsjett og analysere effekten av markedsføringskampanjene dine ved hjelp av LinkedIn og Google Analytics. Kurset dekker, kort fortalt, alt du trenger for å komme raskt i gang med annonsering på LinkedIn. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

WordPress brukes av millioner av nettsider og blogger verden over. I dette kurset lærer du å lage din egen WordPress-baserte nettside. Kursinstruktør Espen Faugstad vil guide deg gjennom prosessen, og hjelpe deg med å få mest mulig ut av WordPress.

I starten av kurset lærer du å installere WordPress på en server. Deretter lærer du å publisere sider og innlegg. Dette omfatter hvordan du legger til tekst, overskrifter, linker, bilder og video. Videre lærer du å installere og ta i bruk WordPress-baserte temaer. Avslutningsvis lærer du å installere WordPress-baserte utvidelser som: Akismet, Google XML Sitemaps, SEO by Yoast, Contact Form 7, Shareaholic, m.m. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Søkemotoroptimalisering (også kalt for SEO) er en teknikk man bruker for å øke synligheten til en eller flere sider på internett. Denne teknikken gjør at en eller flere sider får høyere plassering i søkemotorens organiske søkeresultater. I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne søkemotoroptimalisere på en effektiv måte. Programvaren er gratis. 

I starten av kurset lærer du hvordan relevans, autoritet og nettsidens arkitektur påvirker synligheten til en side. Deretter lærer du hvordan man finner, analyserer og implementere nye søkeord. Du lærer også hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking. Videre lærer du hvordan nettsidens hurtighet, struktur og navigasjon påvirker ranking. Avslutningsvis lærer du hvordan inngående, interne og utgående linker påvirker synligheten til en side.

Kursdetaljer

I kapittel 1 lærer du hva søkemotoroptimalisering er og hva søkemotor vektlegger når den avgjør hvilke sider som vises øverst i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvordan relevans, autoritet og arkitektur påvirker ranking.

I kapittel 2 lærer du hvordan man finner ut hvilke type søkeord som det er best å søkemotoroptimalisere en side rundt. Du lærer også hvordan du bør implementere søkeordet på en side. Dette omfatter hvordan du bruker søkeordene i URL-adressen, meta-tittel, meta-beskrivelse, sidetittel, h1, h2, img, href, osv.

I kapittel 3 lærer du hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvorfor søkemotoren nå har blitt smartere og på hvilke måte dette påvirker søkemotoroptimalisering fremover.

I kapittel 4 lærer du hvordan nettsidens hurtighet og serverens stabilitet påvirker ranking. En treg og ustabil nettside vil resultere i svekket synlighet. Det er derfor viktig at nettsiden er rask og stabil. Du lærer også hvordan nettsidens struktur og navigasjon påvirker synlighet. Hvis nettsiden er rotete for mennesker, vil søkemotoren straffe dette med svekket synlighet.

I kapittel 5 lærer du hvordan inngående linker påvirker ranking. Hvis en nettside med høy autoritet og høy relevans, linker til nettsiden din, da vil dette gi økt ranking. Du lærer også hvordan interne linker, utgående linker, aktivitet på sosiale medier og brukersignaler påvirker ranking.

Innsendinger:
1

Mailchimp er et markedsledende og brukervennlig verktøy for e-postmarkedsføring. Mailchimp gjør det utrolig enkelt å lage og sende ut nyhetsbrev til kunder. Firmaet ble grunnlagt i 2001 og brukes av 14 millioner mennesker og bedrifter. Verktøyet er gratis å bruke så lenge under 2000 personer abonnerer på nyhetsbrevet ditt.

I dette kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg alt du trenger for å bruke Mailchimp. I starten av kurset lærer du hvordan man lager en konto. Deretter lærer du hvordan man importerer abonnenter og lager påmeldingsskjemaer. Videre lærere du hvordan man lager en mal som gjenspeiler bedriftens grafiske profil. Avslutningsvis lærer du hvordan man sender ut nyhetsbrev til kunder. Velkommen til Mailchimp!

Innsendinger:
1

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å øke synlighet til en eller flere sider på internett. Det handler om å overbevise Google om at nettsiden din fortjener bedre eksponering enn konkurrentenes nettsider.

Dette kurset passer for deg som har grunnleggende forståelse av søkemotoroptimalisering, og som nå ønsker å ta et steg videre. Kursinstruktør Espen Faugstad kommer i dette kurset til å lære deg hvordan du bruker flere forskjellige SEO-verktøy.

I starten av kurset lærer du hvordan man analyserer og overvåker søkeord ved hjelp av Google. Deretter lærer du hvordan man analyserer, avdekker og fikser svakheter ved egen nettside ved hjelp av Screaming Frog. Videre lærer du hvordan man analyserer og overvåker konkurrentenes nettside ved hjelp av Ahrefs, Moz og Buzzsumo.

Kursdetaljer

I kapittel 01 lærer du hvordan man gjennomfører en søkeordanalyse via Google Keywordplanner. Du lærer også hvordan man finner ut hvordan populariteten til ett eller flere søkeord har utviklet seg over tid via Google Trends. Videre lærer du hvordan man overvåker ett eller flere søkeord via Google Alerts. I kapittel 02 lærer du hvordan man bruker Keywordtool. Dette verktøy gjør at det blir enkelt å finne nye søkeord som man potensielt kan søkemotoroptimalisere en side rundt. Verktøy er blitt meget populært i SEO-miljøet, og ikke uten grunn, det er nemlig gratis å bruke.

I kapittel 03 lærer du hvordan man bruker gratisprogrammet Traffic Travis. Dette programmet gjør at man kan overvåke rangeringen til en nettside rundt ett eller flere søkeord. På den måten kan du enkelt se om synligheten til en nettside utvikler seg i positiv eller negativ retning. I kapittel 04 lærer du hvordan man indekserer og analyserer egen nettside ved hjelp av gratisprogrammet Screaming Frog. Programmet gjør at du enkelt kan avdekke svakheter ved egen nettside. Dette omfatter hvordan du finner ødelagte linker, duplisert innhold, svake titler + mer.

I kapittel 05 lærer du hvordan man analyserer og overvåker konkurrentenes nettsider ved hjelp av analyseverktøyet Ahref. Dette verktøyet gjør at man får full kontroll over konkurrentenes aktiviteter på internett. Du kan enkelt finne ut hvor mye trafikk de får, hvem som linker til dem, hvilke søkeord de rangerer høyt på + mye mer. I kapittel 06 lærer du hvordan man bruker det som kanskje er verdens mest brukte SEO-verktøy, nemlig Moz. Moz gir deg full kontroll over egen nettside og konkurrentenes nettside, ut i fra et SEO-perspektiv. Dette verktøyet har alt en SEO-ekspert kan drømme om, og vel så det.

I kapittel 07 lærer du hvordan man overvåker all aktivitet som skjer på sosiale medier via analyseverktøyet Buzzsumo. Ved hjelp av Buzzsumo kan du overvåke hva som er mest populært på sosiale medier, hvor mye aktivitet konkurrentene dine skaper på sosiale medier, og mye mer. I kapittel 08 lærer du hvordan man bruker programmet Similarweb. Programmet kan fortelle deg hvor mye trafikk konkurrentene dine mottar fra Google, hvem som linker til dem, hvor godt likt de er av Google, m.m. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Lær hvordan du lager effektive landingssider som konverterer, sammen med kursinstruktør Espen Faugstad.

Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Unbounce er en nettbasert tjeneste som gjør det enkelt å lage en landingsside. Tjenesten koster 800 kroner i måneden, men det er mulig å prøve tjenesten gratis i 30 dager. Kursinstruktør Espen Faugstad vil i dette kurset lære deg hvordan du lager din egen profesjonelle landingsside.

I starten av kurset lærer du hvorfor det er nyttig å lage en landingsside. Deretter lærer du hvordan man designer en landingsside i Unbounce. Du lærer også hvordan man kobler Google Analytics til landingssiden, samt hvordan man gjennomfører en A/B-test. Programvaren er gratis. 

Innsendinger:
1

Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen.