Kurset legger særlig stor vekt på kommunikasjon og samhandling med helsepersonell og pasienter, konflikthåndtering, observasjon av pasienter og rapportering, regelverk om taushetsplikt og personvern.
Faget tar for seg følgende emner:
- Hva profesjonell yrkesutøvelse innebærer for helsesekretæren.
- Kjennetegn på god pasientservice og hvordan yte service til pasienter.
- Kommunikasjon og samhandling med helsepersonell og pasienter i ulike livssituasjoner.
- Strategier for konflikthåndtering og håndtering av stressituasjoner.
- Hvordan hjelpe pasienter og brukere i krisesituasjoner og rettledning om bruk av hjelpeapparatene.
- Observasjon av pasienter og korrekt og objektiv rapportering av pasientinformasjon.
- Gjeldende regelverk om taushetsplikt og personvern.
- Hvordan tilrettelegge relevant informasjon på venterom og arbeidsplasser.
- Bruk av medisinske ord og uttrykk.