Du skal ikke avfinne deg med konflikter og vanskelige personer. Ved å gjøre noe med saken vil du som oftest få positive erfaringer som er verdt å ta med seg både på jobben og hjemme.
Mange års forskning på konflikthåndtering gjør det mulig å gi både ledere og ansatte innsikt i og forståelse av hvilke redskaper de kan bruke for å løse konflikter på en konstruktiv måte. Målet er å skape en vinn-vinn-situasjon, slik at alle partene i konflikten føler at de har vunnet.
I dette kurset skal du lære å registrere en konflikt før det er for sent. Du skal lære deg å se hvilket stadium konflikten befinner seg på. Kurset gir deg innsikt i metoder for å få oversikt over de redskapene som finnes for å løse konflikten, og velge det redskapet som passer best til den aktuelle konflikten. Kurset skal hjelpe deg til å bli mer aktiv i konfliktløsningen i stedet for bare å være en passiv tilskuer mens konflikten vokser alle rammede parter over hodet.
Når du er ferdig med dette kurset, skal du kunne følgende:
- Definere konflikters innhold/natur
- Kunne om forskjellige typer konflikter
- Vite hvorfor og hvordan konflikter oppstår
- Se de ulike faser i en konflikt
- Se gruppers natur og gruppekonflikters natur
- Konflikthåndteringsstiler
- Konstruktiv strategi for løsing av konflikter
- Meglerrollen
- Bygge for samarbeid
Konflikter på jobben gir deg en grundig innføring i hvordan du skal opptre som en konflikthåndterer.
Dette er et fagskoleemne som kan tas alene eller som en del av Lønns- og personalskolen. Vi tilbyr også emnet som et kurs hvor det ikke er opptakskrav, se konflikter på jobben.