Hopp til hovedinnholdet
27. april 2018

Den gode pedagog...

Jeg heter Rune Haukeland, og jeg er lærer i matematikk og naturfag.

NKI nettlærer, Rune

Lærer i matematikk og naturfag

"Lærer" er et ord, et begrep, en tittel som kan inneholde mange fasetter. Å være lærer på en nettskole er annerledes enn å være lærer i et fast klasserom. Vi tar også med oss et «gammelt» begrep når vi bruker ordet «klasserom». Vi har jo klasserom på NKI også! Et elektronisk, virtuelt klasserom, der du som student kan treffe både meg som lærer, studieleder og andre studenter. Du kan stille spørsmål, eller du kan lufte frustrasjoner eller danne grupper.

Min rolle som lærer er å prøve å hjelpe deg så godt jeg kan, slik at du kan hente ut det beste av det du kan klare å gi. Når du er student ved NKI, har du tatt et bevisst valg, et valg om å lære mer, og du betaler til og med for det! Da må jeg møte deg slik at du får mer lyst til å lære, til å spørre, til å undres, til å forberede deg til en eksamen som er viktig for deg.

Jeg er lærer både på NKI og på en videregående skole i Oslo, der jeg underviser i matematikk og naturfag. I tillegg har jeg familie, kanskje spesielt barnebarn, som kan ta mye av min oppmerksomhet. Selv om jeg ikke alltid kan gi deg umiddelbar respons, prøver jeg å gi tilbakemelding så snart jeg kan. Jeg studerer selv også. Hele livet har jeg syntes det er interessant å lære nye ting. Nå holder jeg på med pedagogisk veiledning, et masterstudium på Universitetet i Oslo. Fra før har en master i fysikk og matematikk, og en bachelor i samfunnsfag.

Dette betyr at jeg er smertelig klar over hvor viktig det er å få raskt svar når man lurer på ting. Av alle de pedagogiske teorier jeg har lært (og det er mange!), er det en som jeg stadig kommer tilbake til; den danske presten og pedagogen Søren Kierkegaard. Han formulerte en av de fineste setningene jeg vet om, om hva som er en god lærer. Her kommer den, fritt etter Søren Kierkegaard;

«Den gode pedagog er den der skjønner hva det er å ikke skjønne, og kan gå inn i studentens hode, og sammen klatre i kunnskapens tre.»

Altså, hva skjønner jeg av hva du ikke skjønner, når det er snakk om matematiske utrykk, matematikk-regler, brøkregning, fysiske egenskaper, det periodiske system og så videre. For å klare dette, er jeg avhengig av å samarbeide med deg. Du må fortelle meg hva du ikke skjønner. Så kan jeg bruke klasserommet eller meldingssystemet i nettskolen, og jeg kan lage videosnutter som letter innlæringen av vanskelige emner. For at jeg skal gi deg de rette videoene, er det viktig at du forteller meg hva du kan, og hva du ikke kan.

Jeg liker å lage videoer, så bare spør om en video på det du lurer på. På Youtube har jeg en konto som heter Mrrunehauk. Hvis du søker der, ligger det en del videoer på matematikk, 1P, 2P, og 2PY, blant annet.

Lærerrollen her, er som jeg innledet med, mangfoldig. Jeg skal kunne forklare, men jeg skal også være «dommer». Når du leverer noe, skal jeg enten si at dette er godkjent eller sette en bestemt karakter. Jeg synes du kan kreve av meg at du får vite hvorfor jeg bedømmer en besvarelse til å være verd en bestemt karakter. Hvis du lurer, hvis jeg ikke har gitt god nok beskjed, må jeg få et spørsmål. Da skal jeg svare.

I neste blogg skal jeg reflektere litt mer rundt en av rollene som en lærer kan ha, både her på NKI og i vanlige klasserom, nemlig veilederrollen. Finnes det en forskjell, eller en nyanse, mellom det å veilede og det å undervise? Men det blir neste…

Ha en god dag!

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk