Hopp til hovedinnholdet
21. mars 2018

Kahoot! Lek og lær!

Som første utdanningsinstitusjon i Norge, har NKI inngått bedriftsavtale med Kahoot!. Det har aldri vært morsommere å studere.

Bent Hvale

Produktansvarlig

NKI har inngått bedriftsavtale med Kahoot!

Lek gir mestring og forståelse

I førskolealder hendte det vi lekte skole. Før vi visste hva det handlet om, gledet vi oss veldig til å begynne å lære. Men læring er ikke noe vi først stifter bekjentskap med når vi begynner på skolen. Som mennesker lærer vi allerede i mors mage, og i de første årene er lek en viktig vei til forståelse av våre omgivelser.

Både fri lek og organisert lek gir oss erfaring og gjør oss bedre i stand til å mestre tilværelsen. Lek er ikke forbeholdt oss mennesker, mange sosiale dyr leker, særlig i fasen da individet skal utforske verden og lære seg ferdigheter som kan bli avgjørende for evnen til å overleve.

Lek og spill gjør læring lystbetont

Lek er heller ikke alltid «bare en lek». Lek kan skape voldsomt engasjement. Som barn utsatte vi oss ofte for utfordringer og ubehageligheter når vi lekte, men siden anstrengelsene og ubehaget var del av leken, føltes det spennende og lystbetont. Det vi holdt på med kunne være langt mer utfordrende enn å gjøre lekser, rydde på rommet eller gå ut med søpla, men det var alltid mye morsommere, rett og slett fordi det var lek.

Her tror jeg det ligger store muligheter for oss som jobber med utdanning. Hvordan kan vi gjøre læring mer lystbetont, appellere til vår naturlige glede ved å finne ut av ting, forstå og beherske verden gjennom lek eller spill?

Jeg tror ikke det er tilfeldig at mange av oss fortsetter å leke etter at vi har blitt voksne. Noen av oss bruker deler av fritiden på lek i form av sport, andre bruker en kveld i uken i quiz-lag eller sitter i timevis med dataspill. Dette er noe vi gjerne gjør etter arbeidstid og uten at vi hverken får betalt eller har mål om å høste ære og berømmelse. Det er rimelig å anta at vi gjør det fordi vi synes det er moro, at det er grunnleggende lystbetont.

Kahoot! i nettundervisning

Første gang jeg prøvde Kahoot! var i en sosial setting der Kahoot!-quizen fungerte som en uhøytidelig selskapslek. Vi logget oss på via hver vår mobil og konkurrerte om hvem som var raskest til å velge rett svar. Det er fire svaralternativ til hvert spørsmål, hvert svar er knyttet til en farge, rød, blå, gul og grønn, og det gjelder å trykke så raskt som mulig på fargefeltet for rett svar.

Er du den første som trykker på rett svar, får du høyere score enn om du er nummer to, og er du nummer to får du høyere score enn nummer tre. Det er med andre ord viktig å være rask på avtrekkeren, men hvis du svarer feil får du ikke poeng, så det er også en kunnskapstest. Du kan prøve å gjette, men her gjelder samme regel som på så mange andre områder: Den som trener mest har mest flaks. Du skal ha kunnskap for å kunne gjette rett igjen og igjen. Så det lønner seg å ha kunnskap. 

En norsk verdenssuksess

Kahoot! er et fantastisk redskap for å gjøre læring lystbetont og har vært brukt i skolen i flere år allerede. Den norske verdenssuksessen er basert på ideene til professor i videospillteknologi Alf Inge Wang ved NTNU, og plattformen ble utviklet av Wangs mastergradsstudent Morten Versvik som del av hans masteroppgave. Sammen med to andre gründere, Johan Brand og Jamie Brooker, utviklet Versvik pedagogikken bak appen og stiftet selskapet Kahoot! Resten er historie. Mobilappen ble lansert i Norge i august 2013 og har, knappe fem år senere, nådd ut til svimlende 50 millioner brukere i 180 land.

Ta en NKI-Kahoot!

Som digital læringsinstitusjon er NKI opptatt av å ligge i tet i utviklingen av nye digitale læringsmetoder, og vi har inngått et formelt samarbeid med Kahoot! som den første utdanningsinstitusjon i Norge der vi vil integrere Kahoot! i mange av våre utdanningstilbud. Dette er noe vi er stolte av, og vi gleder oss til å utvikle konseptet videre i samarbeid med Kahoot!

Kahoot! Klikk her for å spille 

This site uses cookies. Read more about cookies here. Lukk