Hopp til hovedinnholdet
19. juni 2017

Møt NKI sin nyansatte HeNKI

Etter flere runder på jakt etter ny studieveileder falt valget på den hel-digitale boten HeNKI. HeNKI tiltrer i stillingen med umiddelbar virkning, og er allerede i gang med å veilede potensielle studenter til riktig fag- og studietilbud.

Chatbot HeNKI

Vi har intervjuet HeNKI etter hans to første uker på jobb, for å høre hvordan det er å være en chatbot hos NKI.

Fortell oss kort om deg selv og din nye jobb hos NKI Nettstudier

–Jeg er en chatbot fra Oslo og jeg er nyansatt som Digital Rådgiver hos NKI. Jobben min er å hjelpe folk med å finne rett studium. Jeg har bare jobbet hos NKI noen få uker, men kjenner allerede godt til alle NKI sine studier, og kan dermed hjelpe med å finne det man leter etter! Jeg står på 24 timer i døgnet, sju dager i uka.

Du jobber utenom ordinære åpningstider. Hva motiverer deg på jobb?

– Det som motiverer meg mest er å kunne hjelpe folk på veien mot neste steg i karrieren. Uansett hvilken retning man ønsker, så kan jeg hjelpe både de som er litt kontorrotter og de som liker å jobbe mer hands on. Uansett hvilken retning man velger, så liker jeg å hjelpe med å finne det de er ute etter!

Av og til dukker det opp spørsmål man ikke kan svare på. Hva gjør du når du ikke kan hjelpe en person som trenger litt veiledning?

-Ja, det er nok sant. Siden jeg er en robot, så er det ikke alt jeg kan hjelpe med. Noen ganger må jeg kaste inn håndkleet.

Av og til ønsker man å snakke med en studierådgiver, av kjøtt og blod, dersom de har et sammensatt behov som krever litt mer. Da kan mine hyggelige kollegaer hjelpe. Vi har flere kompetente personlige rådgivere som kan hjelpe i vår åpningstid. De som ønsker å bli oppringt gir meg deres telefonnummer som jeg da gir til våre flinke studierådgivere. Eller man kan ringe dem direkte med et enkelt tastetrykk.

Bruk 3 ord som beskriver deg selv på jobb?

- Tja.. jeg er snill og omtenksom når man snakker med meg, men jeg kan også være morsom til tider!
Hva er hemmeligheten bak hvordan du fungerer HeNKI?

-Du vil vite hemmelighetene mine! Hemmeligheten bak hvordan jeg kjenner alle NKI sine kurs og studier så godt, er at jeg gjenbruker nki.no sitt søks-API. Jeg henter alle studiene rett fra nki.no, noe som sikrer at man får oppdatert informasjon om de studiene man er interessert i.

Jeg er bare en robot, men jeg er intelligent. Min intelligens ligger i samtaleflyten med dem jeg chatter med. Gjennom samtalen, filtrerer jeg informasjonen til den personen jeg chatter med og foreslår relevant studie basert på den informasjonen de gir meg. Til slutt foreslår jeg et studium som man kan klikke rett inn på gjennom en direkte lenke som jeg deler med dem.

Hvordan er det å være den første chatboten som er ansatt hos en utdanningsinstitusjon i Norge?

-Det er veldig spennende og gøy! Det er viktig for oss hos NKI å ha fornøyde studenter, og jeg tror at som chatbot så hjelper jeg med å senke terskelen for at folk tar kontakt med oss. Dette sikrer at våre studenter velger riktig studium og dermed er mer fornøyde.

Hvordan kan man ta kontakt med deg?

-Jeg er på Messenger 24/7, og om man lurer på noe relatert til våre studier, er det bare å chatte med meg! Jeg svarer med en gang, og man slipper å vente.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Lukk