For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!

Finn din retning

Viser 35 studier
LUKK FILTER

Dette emnet gransker bærekraftig utvikling i reiselivssammenheng, og vi ser på hvordan kravet om bærekraft i stadig større grad påvirker planlegging og gjennomføring av all reiselivsvirksomhet. Vi lærer hvordan man kan vurdere bærekraft i virksomheter, på destinasjoner, og hvilke tiltak som kan iverksettes.

Destinasjonsledelse handler om de ulike rollene og oppgavene som må ivaretas for at et reisemål skal fungere og fremstå som et attraktivt og bærekraftig, helhetlig reiselivsprodukt. Det fokuseres på viktigheten av samarbeid og koordinering mellom destinasjonsselskapet, reiselivsbedriftene og lokale interessenter.

Digitalt lederskap og selvledelse har som formål å gjøre deg som leder for mindre og større teams, bedrifter og organisasjoner klar for å jobbe med mennesker online. Hvordan lede andre handler også om å kunne lede seg selv. I to studieenheter skal du lære mer om teorien rundt selvledelse.  

Arrangementer brukes stadig oftere av destinasjoner og reiselivsbedrifter for å skape oppmerksomhet omkring sine produkter, og tilby minneverdige opplevelser for både tilreisende og lokalbefolkningen. I dette emnet studerer vi ulike verktøy som kan brukes for å planlegge og gjennomføre et vellykket arrangement.

Inkluderende organisasjonskultur og konkurransekraft gir deg kunnskap om verdien av kulturmangfold og hvordan mangfold kan være en positiv kilde til kreativitet, innovasjon og konkurransekraft.

En gjestfri og effektiv resepsjon er alfa og omega for enhver bedrift som tar imot besøkende. Her dannes både førsteinntrykket og sisteinntrykket av virksomheten, og den interaksjonen som finner sted her er avgjørende for gjestens tilfredshet med besøket. Innføring i resepsjonsledelse tilbyr den kunnskapen og de verktøyene som trengs for å kunne lede en moderne hotellresepsjon på en profesjonell og gjestevennlig måte.

Selv om vi alle kommuniserer fra fødsel til grav, vet vi jo at alle ikke er like flinke til dette. Å kommunisere godt er heller ikke lett å lære. Hensikten med dette emnet er å gjøre deg litt mer bevisst på egen kommunikasjon og gi deg noen begreper å bruke på veien til bedre og mer bevisst kommunikasjon.

Bli mer bevisst på egen kommunikasjon og få begreper å bruke på veien til bedre og mer bevisst kommunikasjon i prosjekter. Kommunikasjon handler om samspillet mellom leder og medarbeider, og om hvordan lederen bør kommunisere med medarbeidere i prosjektet, i linjeorganisasjonen og med andre interessenter. 

I de aller fleste virksomheter jobbes det kontinuerlig med kompetanseutvikling på ulike nivå. Livslang læring gjenspeiler både arbeidsgivers behov og ansattes muligheter. Kompetansebehovet endrer seg stadig raskere, og som HR-konsulent er det nødvendig å følge med på denne utviklingen. Dette er noe av det du vil lære mer om i emnet. 

Konflikter betyr tap av tid, ineffektivitet og ubrukte muligheter. Det er derfor viktig å få snudd samarbeidsproblemer til å bli positive og problemfattige situasjoner - både for deg selv og for bedriften du arbeider i. Du skal ikke avfinne deg med konflikter og vanskelige personer. Ved å gjøre noe med saken vil du som oftest få positive erfaringer som er verdt å ta med seg både på jobben og hjemme. 

I dette emnet skal vi se nærmere på arbeidet med kvalitet og internkontroll. Vår ambisjon er at studenten skal ha en oversikt over temaene, slik at man tilnærme seg diskusjoner og problemstillinger på overordnet nivå. Fra dette nivået kan man dykke ned i mer detaljert dokumentasjon og kursing.

Flere og flere små og mellomstore bedrifter går over til Tripletex som regnskaps- og lønnssystem på grunn av fleksibilitet, brukervennlighet og skybaserte løsninger. I dette kurset lærer du hva lønnsarbeid innebærer og du får praktisk opplæring i et moderne og etterspurt lønnssystem. Kurset egner seg for både de uten økonomisk erfaring og de som har teoretisk økonomibakgrunn, men ønsker forståelse for hvordan å kjøre lønn i praksis.

Emnet gir innsikt i sammenhengen mellom mangfold, inkludering og verdiskapning i arbeidslivet. Emnet omhandler hva mangfoldsledelse er, og hvilken betydning det har for praktisk ledelse. Studentene får kunnskap om at inkludering og tilrettelegging bedrer arbeidsmiljøet og produksjonen. Emnet gir innsikt i verdien av å først og fremst se medarbeiderne som enkeltmennesker, og kunne ivareta medarbeideren med en kulturell forståelse. 

Mangfoldledelse og konkurransekraft gir innsikt i sammenhengen mellom mangfold og verdiskapning. Emnet omhandler hva mangfoldledelse er, og hvilken betydning det har for praktisk ledelse. Du får blant annet kunnskap om at inkludering og tilrettelegging bedrer arbeidsmiljøet og produksjonen.

Produktutvikling innen reiselivet dreier seg i stor grad om å skape unike og positive opplevelser for den tilreisende, og i dette emnet ser vi på metoder og modeller som brukes i dette arbeidet. Det legges vekt på at opplevelsesutvikling krever samarbeid, og at resultatet må være både bærekraftig og tilgjengelig.

For å sikre at man raskest mulig får en produktiv medarbeider som vil trives og ønsker å fortsette i jobben, er det viktig å ha gode rutiner for mottak av nyansatte. Plan for “onboarding” omfatter innføring i både faglige, praktiske og sosiale forhold på arbeidsplassen. Dette er noe av det du vil få en grundig innføring i via emnet Oppstart og oppfølging av medarbeidere. 

I emnet Organisasjon og ledelse gis det en generell innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell arbeidsledelse. Det drøftes grundig ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.

Et arbeidsforhold kan avsluttes på ulike måter, både ønsket og uønsket for arbeidsgiver og/eller den ansatte. Permitteringer kan medføre et midlertidig fravær fra arbeid, eller det kan være første steg på veien mot en avslutning av arbeidsforholdet. Du vil i dette emnet lære om blant annet ulike former for avslutning av arbeidsforhold. 

Personaladministrasjon er alle oppgavene som må gjøres og løses korrekt i tråd med regelverk. Gjennom god personalforvaltning, eller personaladministrasjon, følger du opp ansatte i en bedrift, ved å rekruttere nye medarbeidere, registrere og kontrollere arbeidstid, sikre riktig lønn til riktig tid, ha gode rutiner for personaloppfølging gjennom kompetanseutvikling, arbeidsmiljøtiltak, sikre medvirkning gjennom vernetjeneste og tillitsvalgte og avvikle arbeidsforhold på en ryddig måte.

Gjennom et arbeidsforhold er det flere grunnsteiner som må være på plass for å skape trygghet og forutsigbarhet. Noe av dette er regulert gjennom lover og forskrifter, noe i tariffavtaler, mens andre ting er nedfelt i virksomhetens arbeidsreglement eller lokale spilleregler. En HR-konsulent skal gjennom sine ansvarsområder bidra til at lover/forskrifter, avtaleverk og rutiner følges, dette vil du få en god innføring i ved å ta emnet Personalforvaltning. 

Ønsker du økt kunnskap og innsikt i prosjektledelse? Emnet Prosjektledelse vil gi deg en grundig innføring i de sentrale arbeidsoppgavene for en prosjektleder og hva et prosjekt er. Samt hvilke spesielle ledelsesutfordringer prosjektledelse fører med seg og hva som skal til for å lykkes. 

Få kontroll på prosjektene dine, og lær mer om hvordan du kan styre de på en produktiv måte. Prosjektstyring dreier seg om styring av prosessene og tilhørende aktiviteter på en slik måte at sluttproduktet blir i tråd med kravspesifikasjonene.

Få kontroll på prosjektøkonomien. Emnet gir deg kunnskap om kostnadsteori, økonomisk analyse, samt de vanligste metodene for økonomisk planlegging og økonomistyring.

Regnskap Innføringskurs er et fagskoleemne som kan tas alene eller som en del av Regnskapsskolen. Studiet er tilpasset deg som ønsker grunnleggende kunnskaper innen regnskap. Det legges spesiell vekt på regnskapsforståelse, regnskapsføring og sentrale problemer knyttet til periodeavslutninger.

Gjennom dette kurset vil du få en grunnleggende forståelse for en bedrifts løpende regnskapsførsel gjennom året - og om arbeidet med regnskapsavslutningen.

Geografikunnskap, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, er essensielt for alle som skal arbeide med reiseliv, enten det gjelder utvikling av nye reiselivsprodukter, eller kommunikasjon med turister og forretningsforbindelser. I tillegg til å bli kjent med viktige destinasjoner og attraksjoner, ser vi her på hvordan kultur- og naturgeografiske forhold påvirker valg av både reisemål og reisemåter.

Markedsføring regnes i dag som en av de viktigste funksjonene i velfungerende virksomheter. Dette emnet tar for seg de viktigste modellene og virkemidlene fra markedsføringsfaget, og ser på hvordan disse kan brukes i reiselivsbedrifter og destinasjonsselskap.  

Reiselivsproduktet gir en grundig innføring i hva reiselivsfaget går ut på og introduserer de mest grunnleggende konseptene og teoriene på området. Her blir du også kjent med de ulike aktørene innen reiselivsnæringen, hvilke produkter disse tilbyr, og hvilke markeder de henvender seg til.

Rekruttering og mangfold gir en grunnleggende innføring i rekrutteringsprosesser, fra behovskartlegging via kravspesifikasjoner, metoder for utlysning og markedsføring, til selve utvelgelsen med CV-gjennomgang, intervju, testing, case-løsning m.m. For rekrutteringsbransjen vil god forståelse for kundens behov og markedet man opererer i være viktig. 

I dette emnet vil du møte mange nye refleksjoner rundt ledelse, ditt syn på ledelse og hvordan utøve relasjonsledelse i praksis. Vi vil mene at dette emnet for mange er inngangsporten til ledelse og selve refleksjonen rundt det å lede mennesker. Erkjennelsen av at folk er forskjellige og at samme tilnærmingen ikke virker like godt på alle.

Å tilby god service og godt vertskap er alfa og omega for alle virksomheter som tar imot gjester. Dette emnet diskuterer metoder og verktøy som brukes i reiselivet for å sikre at besøkende turister får en hyggelig opplevelse, prater positivt om denne opplevelsen til andre, og kommer tilbake ved senere anledninger.

Å yte god service overfor andre mennesker, er noe alle bør- og kan, bli bedre på - som privatpersoner, som kundebehandlere og som ledere. I dagens tjenestesamfunn, er kompetanse i serviceledelse et konkurransefortrinn både for arbeidstakere og virksomheter, og dette fagskoleemnet gir deg en solid innføring i faget.

Få økt kunnskap om teamarbeid og hvordan best mulig utnytte ressursene riktig i teamet. Godt teamarbeid kan utgjøre forskjellen på suksess eller fiasko. Lær om hvordan du får en gruppe mennesker til å arbeide mest mulig effektivt for felles mål.  

Få økt kompetanse innenfor teamutvikling, og lær mer om hvordan man skal trene, lede og utvikle periodiske og faste team. 

Økonomistyring er en lederoppgave. En leder må kunne utføre budsjettering, regnskap og kalkulasjon. Dette emnet i økonomi gir en grunnleggende innføring i økonomisk planlegging og styring.